Hej

Den här historian sitter under handfatet och jag gissar det är en transformator till golvvärmen. Men den här får väl verkligen inte sitta just under handfatet. Känns som en sådär bra placering! Jag använder inte golvvärmen så jag skulle kunna dra bort den. Sladdarna som kommer ut i väggen och in i denna, brukar de gå till "vredet" för att sätta igång golvvärmen? Tänkte om det bara var till att ta bort transformatorn och sedan dra bort kablarna vägen bakom "vredet".

WP_000425.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Utifrån effekten på 500 VA så är den troligen till för golvvärmen, ja. Även om det ett badrum och inte bara toalett så är troligen placeringen ok då den håller kapslingsklassen IPX4 (märkningen en "droppe" i en triangel).

Vill du montera bort den så får du följa ledningarna och se vart de tar vägen, åtminstone så att matningen verkligen blir urkopplad.

34/42/48V Golvvärme?

Effekten 500VA verkar rimlig, men har man kört så låg spänning på golvvärme? Var det kanske något som gjordes innan dagens 230V-värmegolv slog igenom?

Man gjorde så innan jordfelsbrytaren slog igenom. Vi hade takvärme från 70 talet i huset tidigare. Då drevs värmen i badrummen från en 48V trafo.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Ja och jag kan säga att transformatorerna till 48V-golvvärmeslingorna är rejäla klumpar.

En fråga som jag ställer mig är, hur vanligt var det egentligen med 48V-golvvärme? Det är ju ytterst sällan man ser det. I vissa kåkar har det väl kanske renoverats bort, men.

//Patrik

Ganska vanligt innan JFB tiden....fanns väl ngn bestämmelse om att ingjuten golvvärme skulle vara på det sättet..troligen...

I vårt fall satt trafon i källaren vid centralen. Vi hade en vanlig central med 36 proppar för allt det vanliga i huset, sedan ytterligare en central med takvärmeproppar 12 st. En av dem säkrade trafon, sedan satt där ytterligare en central med 48V grupper till badrummen. Där säkrades båda trådarna. Så 4 säkringar till 2 badrum.

Allt är numera utrivet.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
En fråga som jag ställer mig är, hur vanligt var det egentligen med 48V-golvvärme? Det är ju ytterst sällan man ser det. I vissa kåkar har det väl kanske renoverats bort, men.
Som sagt var enda tillåtna i våtrum 48V anslutning, vanligt var i övrigt anslutning till skyddstrafo 2x115V med jordad mittpol.

Du är ung Patrik men för inte så länge sen var det ganska luxuöst med elgolvvärme i ett badrum hos gemene man. :)

Golvvärme över huvud taget var väl rätt ovanligt förr? (Jag tycker det är lite smålyxigt att värmerören är ingjutna i betonggolvet i badrummet i stugan, så att det åtminstone blir fisljummet på en del ställen).

Förr var det så fiffigt uttänkt att man la en våtrumsmatta i badrummet och plast/linoleummattor i resten av huset, så kändes golven inte kalla trots att man inte har golvvärme. En ännu fiffigare uppfinning som varit med i många år kallas tofflor.
:):D

Tyvärr så verkar trenden för bland annat heminredning/husbygge vara att det är viktigare att saker är snygga än praktiska/användbara. Gärna köksredskap för flera tusenlappar, om de sen fungerar ens hjälpligt är sekundärt, typ.

Jag kan dock köpa att det säkert finns t.ex. hygieniska fördelar med t.ex. klinkers, men däremot skulle jag vilja säga att trägolv (framförallt den varianten med separata brädor) är direkt ohygieniskt med springor där kvalstren frodas trots rejäl dammsugning... tekniskt finns det såklart också en fördel för den som har framförallt värmepump men även den som har solvärme och/eller vedeldning, eftersom vattenburen golvvärme oftast betyder att man klarar sig på lägre framledningstemperatur

Vadå jag bitter? :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.