R
hehe hej hopp ;)

• IMAG1416.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG1414.jpg
    Skapa konto
Redigerat av moderator:
Dina kunskaper om el är på en så låg nivå att jag kan inte för mitt samvete hjälpa dig.
Kalla på någon som har lite mera hum om hur man kopplar.
Ledsen för mitt negativa svar.

Protte

vad gör jorden i strömbrytaren? L borde vara till lampan viken som är srömförande av blå o brun har ingen betydelse för funktiunens skull har du koll på viken som är in

L1 ska vara fasen, tändtråd ut tpå vänster eller höger sida upp till!

Hur sjutton tror du att jorden skall kopplas in på strömbrytaren?

Som Protte skrev , be en vän om hjälp...

R
Ok, nu börjar minnet komma tillbaka. TIll L1 skall ju fas kopplas kopplas in, dvs brun. Men ni menar att jag kan låta nolla och jord vara okapade och kan på så sätt vara intakta? Dimmers som jag satt in hemma ska både ha jord, nolla och fas inskruvat och jag trodde de var samma här.

Redigerat av moderator:
Dina kunskaper ligger fortfarande i mörkrets mest avlägsna hörn, nollan har inget att göra i en strömbrytare.

Protte

Det som händer är väl att du jordar en fas.

Jag antar att den ena kabeln har konstant spänning på sig.
Där skall brun vara obruten fas, blå neutral (det du kallar för återledare) och gulgrön skyddsjord.
Gulgrön kopplas ihop med gulgrön och blå med blå, med lämplig utrustning, torix eller u-båt eller dylikt.
Brun på inkommande kabel sätter du på L1 på brytaren.
Brun på kabeln till uttaget/lampan som du skall styra sätter du på antingen x1 eller den andra x1, denna blir då tändtråd till lampan, vilken av x1 som du väljer avgör om lampan är tänd när knappen är uppåt eller nedåt, om man inte orkar/vill vrida runt insatsen.

Du kan med dina kablar inte få både jordat uttag med konstant spänning och styra lampan på eller av.
Jag antar att du vill få till det som så att uttaget sätts av eller på samtidigt som lampan.

Men jag anser likväl som tidigare skribenter att du har för lite kunskap i ämnet för att göra detta.

• Gilla
platon1980
  • Laddar…
R
Ok, nu börjar minnet komma tillbaka. TIll L1 skall ju fas kopplas kopplas in, dvs brun. Men ni menar att jag kan låta nolla och jord vara okapade och kan på så sätt vara intakta? Dimmers som jag satt in hemma ska både ha jord, nolla och fas inskruvat och jag trodde de var samma här.
Men du menar JOW att jag sätter brun upptill där elförbrukarna kommer in på brytaren och nertill kopplar jag också brun som kommer med själva strömmen. Jord och blå nolla kan jag alltså egentligen låta vara intakta (behöver inte kapa dem och enbart låta dem gå i uttaget de också fast bredvid.)

Redigerat av moderator:
Det kan ju vara så att det finns en anledning till att det är olagligt att hempula med elen... ta dit nån som vet vad den gör!

Får man lov att skiva LOL här? Eller kanske troll? :D

Kanske är allvarliga saker att skratta åt men detta var nog den roligaste tråden jag läst här på bh.

Herregud....

Man blir ju änna mörkrädd!!!! Ta dit nån som vet vad han gör..

Ja, fast nu var dem ju redan kapade....

Enkel skiss för att förtydliga, så att det blir rätt utan att du dör, men var god och ta hjälp i fortsättningen.
skiss.jpg
Skapa konto

Ett tips är veta hur jordtecknet ser ut, brukar vara väldigt bra markerat...

Annars håll fingrarana borta.

JOW skrev:
Ja, fast nu var dem ju redan kapade....

Enkel skiss för att förtydliga, så att det blir rätt utan att du dör, men var god och ta hjälp i fortsättningen.
[bild]
Fin skiss!

R
allt klart =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.