Globetrot
Hej,
Håller på med tillbyggnad på hus. Ett företag har fått uppdraget på totalentreprenad med fast pris. I kontrakt finns tex spelat att elarbeten skall göras av behörig. Elektrikern på plats började klaga på befintlig el, men han har inte lyckat klämma ur sig något som direkt är felaktigt, men huset är från 79. Vi bad om offert om han skulle då renovera all el, men fick en oskälig offert på timpris över 2000 kr och exkl. Material så nu har vi återgått till att han skall dra ny el till det som ingår i fast pris redan.

Vi kommer senare ta in annan elektriker till resten. Men, nu till frågan. För oss skulle han absolut kunna kopiera in sin leg och beskriva det han gjort på ett papper han signerar. Där skulle han ju kunna skriva vad hans uppdrag var och att resten av huset ej ingått och är från 79 eller nått åt det hållet? Är detta något vi bör kunna begära?

Det är ju bra sedan när hela huset är el renoverat att ha papper på att delarna är genomförda lagligt....

När arbetet inte omfattar hela anläggningen men där en del är gemensam (centralen)? så kan det vara värdefullt för båda parter att dokumentera omfattningen. Ni bör i förväg komma överens om denna dokumentation. En elinstallatör är skyldig att kontrollera utfört arbete betryggande omfattning innan den tas i bruk men han är inte skyldig att dokumentera resultatet. I efterhand kan ni inte kräva mer dokumentation än en riskanalys över kontrollens utförande.

Det finns heller inga föreskriftskrav på hur en kontroll ska utföras, så där är det också bra om ni kommer överens i förväg om att t.ex elinstallationsreglerna, SS 436 40 00, del 6, ska användas. För att få lite mer än bara ett "X" över utförd kontroll kan ni ju titta på de punkter som finns där och låta elinstallatören pricka för vilka kontroller han avser att göra före resp efter idrifttagningen. Han har säkert sin egen, eller någon annan vedertagen checklista för inspektionen som ni kan få en kopia på. En del av dokumentationen kan också bestå av mätdata från provningen vilken moderna installationstestare automatiskt spottar ur sig. Foton på vad som är gjort och hur det ser ut när det är klart kan också vara värdefullt.

Det som är speciellt intressant i ert fall är som sagt den del som arbetet inte omfattar. Normalt ska man kunna anta att den är korrekt utförd och felfri (om än gammal), dvs man ska inte behöva titta på den. Men samtidigt får arbetet inte påverka (minska) säkerheten i dessa delar. Ska t.ex centralen bytas? Då måste man göra lite kontroller i befintliga grupper.

Det bästa borde ju vara en bra skriven faktura? Så att man i efterhand kan peka på vad han faktiskt gjort om något skulle vara galet?

Globetrot
Något typ av intyg på att en behörig elektriker gjort arbetena i rum xx o ty borde man väl kunna få utan att detta var överenskommet. Vi var ju överens om att en behörig skulle aanvändas, då är det väl rimligt att vi kan få ett kvitto på det. Vi begär ingen undersökning från honom eller ställningstagande på resterande el i huset.

Problemet är att vi inte får en faktura från honom, utan totalentreprenörsen faktura.....

Globetrot
Vad som skulle ingå är såklar specificerat i förväg.....om det var det du menade? Centralen skall inte bytas.

Vi tror elen i huset är ok. Men den är från 79 av det företag som byggde huset.....någon typ myresjöhus.....vi har inte bett honom göra en översyn. Det vi vill är något bevis för att en elektriker dragit elen i DEN NYA delen.....

Globetrot
Det lättaste kanske kunde vara en kopia på fakturan från elektriker till totalentreprenoren. Priset är ju för oss inbakat och ointressant.......borde de kunna lämna ut en kopia på detta?

Att du för fakturan mellan elektriker och totalentreprenören är nog ganska osannolikt..?
Tror nog det räcker bra med totalentreprenörens faktura.. Men se till så att den också är specificerad de kan ju även skriva ut vilken firma de i sin tur anlitat.

Byggis1976 skrev:
Något typ av intyg på att en behörig elektriker gjort arbetena i rum xx o ty borde man väl kunna få utan att detta var överenskommet. Vi var ju överens om att en behörig skulle aanvändas, då är det väl rimligt att vi kan få ett kvitto på det. Vi begär ingen undersökning från honom eller ställningstagande på resterande el i huset.

Problemet är att vi inte får en faktura från honom, utan totalentreprenörsen faktura.....
Det är därför jag säger att ni ska komma överens med installatören i förväg.

Jag antar att vad du egentligen vill ha är ett kvitto på att installationen är säker (inspekterad och provad)?

Globetrot
Nja, vi vill bara ha et tkvitto på att han är behörig han som dragit i den del som ingår.

Du skall alltid kunna begära att få se ett bevis från firman på att de innehar behörighet. Men tänk på att det är legalt OK att det bara är en person på firman som har behörighet, och att en elektriker utan behörighet gör jobbet. Men den personen måste då vara anställd i firman där behörigheten ligger.

Så om byggfirman anlitar en elfirma så får elfirman skicka vem som helst som är anställd i elfirman, men det är inte OK om byggfirmans snickare gör jobbet.

hempularen skrev:
Men tänk på att det är legalt OK att det bara är en person på firman som har behörighet, och att en elektriker utan behörighet gör jobbet. Men den personen måste då vara anställd i firman där behörigheten ligger.
Men man kan ju tolka första inlägget som att man avtalat att den som faktiskt gör installationen skall ha behörighet. Då är det ju lite annat läge.

Globetrot
Ja, vi har avtalat att en behörig elektriker skall göra installationen.

men, nu blir jag lite förvirrad ocks - säger inte lagen att den som gör jobbet skall ha behörighet? Eller räcker det att en i företaget har det? Spelar ingen roll för oss men generellt? :x

Redigerat:
Det räcker med en i företaget som innehar behörighet, övriga blir då yrkesmän som jobbar under dennes överinseende. Det är så det funkar och inget konstigt med det. I din ursprungsfråga skulle jag likt vad andra tidigare nämnt i så fall begära ett enkelt protokoll över provning före drifttagning, ett sånt ska de enligt gällande förordningar kunna prestera. I praktiken får man dock inte alltid något vettigt ur vissa firmor och egentligen är det inte så mycket att bråka om ifall allt verkar ok utfört. Jag ställer mig även tveksam till denna uppståndelse kring eljobb och diverse intyg för dessa enkla småjobb, tror inte man någonsin har vidare nytta av dem.

Jo det är faktiskt så att den person som gör jobbet kanske är elektriker och därmed saknar ABL-behörighet. Han står dock under överinseende av en behörig elinstallatör i samma företag. Hur detta överinseende utförs i praktiken beror nog på hur mycket elinstallatören litar på honom. Dock ska elinstallatören se till att anläggningen kontrolleras i betryggande omfattning. Ej heller här behöver han vara på plats personligen som jag tolkar det, men om jag vore elinstallatören skulle jag åtminstone kräva protokoll på kontrollen hur mycket jag än litar på "min" elektriker, mest bara för att det är lätt att glömma något om man inte går igenom en checklista.

Nu innebär detta oftast ingenting! En erfaren och skicklig yrkesman med tillräckliga kunskaper gör vanligen jobbet lika bra som elinstallatören, dvs han får så fria händer av elinstallatören som han har kunskap till.

Så, varför är just behörigheten så viktig för dig? Jag hävdar fortfarande att det inte är det som du egentligen är ute efter!

Globetrot
Vad är skillnaden mella elektriker on elinstallatör?

Sen, GK1000, vet jag inte om jag skulle kalla vår renovering för ett småjobb. Den kostar runt 650,000 och är på 30kvm. innefattar en hel del el. Men i förhållande till Sakanskka så. ja, ett småjobb.

anldeningen till at tja gvill veta att en ekektiker dragit elen är då det är lagstiftat. Eftersom vi skall renovera resten av huset kan jag förutspå att det kan bli av intresse att veta att den elen vi dragit är enligt lag....typ!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.