14 077 läst ·
66 svar
14k läst
66 svar
Skarva ekk-kabeln som är avborrad?
Det verkar säkert att ganska ambivalent att jag gillar både GK100 och elmont's relativt motstående åsikter.
Men jag tycker att båda ger insiktsfulla inlägg baserade på en massa erfarenhet och kloka tankar.
OCH, om reglerna i Sverige plötsligt ändras och tillåter ingjutning/inputsning av kabel så kommer givetvis även det gamla monteringssättet med FK i rör kvarstå parallellt, och användas där så verkar passa bättre.
Och på det viset får ju både elmont och GK100 rätt.
Sen vet jag inte riktigt varför yrkesarbetande elektriker ibland motsätter sig att få ett extra verktyg i verktygslådan av möjligheter att lösa kundens problem.
I de flesta andra branscher brukar man jubla över att få fler frihetsgrader i sätten att arbeta.
Men jag tycker att båda ger insiktsfulla inlägg baserade på en massa erfarenhet och kloka tankar.
OCH, om reglerna i Sverige plötsligt ändras och tillåter ingjutning/inputsning av kabel så kommer givetvis även det gamla monteringssättet med FK i rör kvarstå parallellt, och användas där så verkar passa bättre.
Och på det viset får ju både elmont och GK100 rätt.
Sen vet jag inte riktigt varför yrkesarbetande elektriker ibland motsätter sig att få ett extra verktyg i verktygslådan av möjligheter att lösa kundens problem.
I de flesta andra branscher brukar man jubla över att få fler frihetsgrader i sätten att arbeta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Men det är ju tillåtet idag att både putsa in kablar och förlägga dem löst i väggarna.
Det är 2 av 48 olika förläggningssätt som beskrivs i elinstallationsreglerna.
Valet är fritt.
Det är 2 av 48 olika förläggningssätt som beskrivs i elinstallationsreglerna.
Valet är fritt.
Som sagt vanans makt är stor och få vill avvika i större grad från det för tillfället rådande tankesättet, ibland verkar närmast känslomässiga skäl råda. Och mycket av de installationer som utförs med fördragen slang är nog närmast jämförbara med löst dragen kabel. Utbytbarhet och möjlighet till komplettering är inte alltid att tänka på där.
Vad jag mest tänker på i övrigt är mer intelligenta system nu när även vissa villainstallationer medför absurda mängder ledning osv. Men som TLovskog mfl nämner går det oerhört långsamt framåt där, vilket är synd nu när det tekniskt skulle vara så enkelt och billigt att göra ett kvantsprång där.
Vad jag mest tänker på i övrigt är mer intelligenta system nu när även vissa villainstallationer medför absurda mängder ledning osv. Men som TLovskog mfl nämner går det oerhört långsamt framåt där, vilket är synd nu när det tekniskt skulle vara så enkelt och billigt att göra ett kvantsprång där.
Samma problem gäller ju i princip på utanpåliggande installationer. En ledare går av och man behöver antingen sätta en dosa 5cm från uttaget/strömbrytaren eller byta kabel / flytta uttag/strömbrytare och då behöva måla/tapetsera om i värsta fall halva hemmet (något överdrivet men tänk öppen planlösning med stort rum och slut på reservbitar för tapeten).elmont skrev:
En intressant jämförelse, som jag iofs inte vet vad jag vill säga med, är infällda v.s. utanpåliggande rör för vatten/värme. De infällda vattenrören kan väl jämföras med inputsad kabel. Den vanligaste lösningen vid fel på infällda rör är väl att man lagar just det felet med ett utanpåliggande rör. En bekant bodde i en lägenhet med ett igenkorkat rör och det var löst med en "paralellkoppling" av ett utanpåliggande rör mellan ena vattenanslutningen på duschblandaren och på köksblandaren, för att överbrygga röret det var nästan stopp i.
Inte jättesnyggt men hade den lägenheten varit en bostadsrätt så hade den nog å andra sidan ändå fått en rejäl renovering och detta extrarör hade då kunnat blivit infräst...
yxis, det är betydligt besvärligare om kabeln är inputsad, jag vet för jag har provat mer än en gång. Är det utanpåliggande behöver man maximalt "bara" måla om eller tapetsera lite, är den inputsad får man naturligtvis även göra det men man får även bila och gjuta/putsa och det är betydligt svårare att få till det snyggt. Det är mer "problem" med inputsad kabel, men för mig får den som vill putsa in sina kablar men jag gör det inte.
Klicka här för att svara