Hej.
Undrar vad som menas med fri kraft.
Huset vi ska köpa har det men har inte fått nå riktigt bra svar på detta.

Vill minnas att det innebär att du ger elbolagen ditt vattenfall/fors/flod och som betalning får du gratis el...

Det är ett gammalt servitut som kan se ut lite hursomhelst. Mäklaren eller säljaren kan nog berätta exakt vad som gäller. Oftast avser avtalet ett förbestämt antal kWH utan kostnad. De brukar dras av i början på året. Andra avtal kan skänka varannan eller var tredje kWh medans vissa avtal är utformade som en prisgaranti. Det finns i stort sett lika många upplägg som fastigheter med frikraft.

Christoffer09 och Joco- har väl sagt det mesta...
Det finns en hel djungel av olika avtal beroende på hur duktig den enskilde markägaren, eller byns ombud, var på att förhandla när kraftverket skulle byggas.
Ex.
Min svåger har en elmätare som inte börjar snurra förrän effektuttaget överstiger 7kW.
Svågerns granne har 15kW som gräns, han har motorvärmaren inkopplad på traktorn året runt, dygnet runt :)
En annan har 50 000 kWh gratis.
En tredje har också 50 000kWh gratis, men får TILLBAKS pengar för mellanskillnaden om han förbrukar mindre än 50 000kWh. Så trots att han har frikraft så är det totalmörkt på gården...

Kom ihåg att du inte kommer undan nätavgiften, det är bara förbrukad energi som är fritt.
Jag tror frikraft förmånsbeskattas också.
Se till att få läsa avtalet, det måste säljaren ha, annars kan denne begära ut det från fallrättsinnehavaren.
Bor du i Norrbotten lär det väl vara Vattenfall.

Jag har en kompis som har fri kraft. Max 20A mätarsäkring, obegränsat antal kwh. Rätt bra deal ;)

Tror inte kraftbolagen ger så bra kompensation nu för tiden.

Edit: Eller obegränsat vet jag iofs inte om det är. Men om det är någon gräns så är det så högt att man med normal användning aldrig kommer upp i den.

Redigerat:
20A är 11kW.
11kWx8760h=96360kWh.
Frikraft hänger ofta (-st) ihop med bondgårdar.
20A kan ju vara ganska lite om man har en verkstad eller såg eller stora ladugårdar, eller nåt, på gården.
Men för en vanlig villa är det helt ok.

Om man har en verkstad eller annat där vissa maskiner har hög toppeffekt men i genomsnitt mest står still eller går på tomgång så är väl en effektvakt på andra belastningar antagligen bästa lösningen. Ingen märker ju om elvärmen eller varmvattenberedaren tar en paus just de sekunder kapklingan går som tyngst i sågverket, typ. :)

Risken är att du kan bli uttagsbeskattad...staten har alltid sätt att få in pengar....

"uttagsbeskattning" har inget med elluttag att göra , bara som info...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.