För ett par månader sen installerades en handdukstork av kombityp, alltså kopplad till radiatorkretsen samt i andra "benet" en liten elpatron, den är mest tänkt för sommarbruk, dvs skulle gjort god nytta just nu. :confused:

Elpatronen är en enkel sak av märke Wösab K-HT250WT, ansluten till jordat vägguttag via en enkel digital timer (värmaren har ingen inbyggd termostat så vi tänkte köra den t ex en timme vid behov).

Så till det mystiska:
För en månad sen slutade värmaren att fungera, detta hände direkt efter ett mycket kraftigt åskväder, om något samband finns vet jag inte, inga andra skador inträffade i huset.

Mätte resistansen med enkel multimeter till 725 ohm, en 250 W apparat bör väl ha ca 210 ohms resistans i drift (antar att resistiviteten för motståndstråden ändras vid uppvärmning men...).

Jaha, ajöss med den värmaren tänkte jag, men efter en vecka vid provtryckning på timerknappen visade den sig plötsligt funka igen!
R kvar på 725 ohm, men värmen tillräcklig enligt min bedömning.

Så hade vi varma handdukar igen, ändå tills för en vecka sen, nu vägrar den åter att bli varm. Samma resistans, 230 V i uttaget.

Några tips på ytterligare felsöjning på denna nyckfulla apparat?

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

Dum fråga men är du helt säker på att det finns spänning i vägguttaget?

Om det är ett dubbelt uttag så koppla in en "nattlampa" eller liknande i andra "hålet" :)

(Jag har köpt på mig ett par "nattlampor" för några kronor när jag stött på dem på loppisar, de är kalasbra att ha som tillfälliga indikeringslampor till det ena eller andra...)

yxis skrev:
Dum fråga men är du helt säker på att det finns spänning i vägguttaget?

Om det är ett dubbelt uttag så koppla in en "nattlampa" eller liknande i andra "hålet" :)

(Jag har köpt på mig ett par "nattlampor" för några kronor när jag stött på dem på loppisar, de är kalasbra att ha som tillfälliga indikeringslampor till det ena eller andra...)
Nu blev jag ju tvungen att prova igen :). Jadå, vägguttaget inkl timern funkar med hustruns lilla hårblås.
Kan tillägga att det inte finns nåt bränt i uttaget, inte luktade det heller, detta motsäger väl åskteorin, det brukar märkas rätt väl när man får en träff.

Åskan kan mycket väl ha bränt värmetråden i en 250 W värmare. Den bör mäta under 210 ohm kall. Troligen har du otur när du ohmmäter, eller så förmår inte instrumentet att ge den överledning vid brottstället som 230 V kan. En portabel energimätare i uttaget kan ge svar på om värmaren verkligen ger full effekt.

Bo.Siltberg skrev:
Åskan kan mycket väl ha bränt värmetråden i en 250 W värmare. Den bör mäta under 210 ohm kall. Troligen har du otur när du ohmmäter, eller så förmår inte instrumentet att ge den överledning vid brottstället som 230 V kan. En portabel energimätare i uttaget kan ge svar på om värmaren verkligen ger full effekt.
Tack Bo för ett av otaliga konstruktiva inlägg, det hjälpte mig lösa "mysteriet", dock inte utan en portion av skammens rodnad på kinderna (eller om det är solbränna) :o.

Gjorde som Du föreslog och kopplade in min portabla energi/effektmätare i uttaget, sen i med handdukstorken. Displayen visade 230V, 1,26 A, 290 W, vad nu, då funkar den alltså igen?:eek:

En stunds väntan på värme inleddes, dock förgäves. Det var nu som dumstruten borde tagits på när jag äntligen kollade ventilen till värmesystemet, torken har alltså dubbel funktion, med elvärmen som alternativ till elementvatten när vedpannan inte är i drift. Denna radiatorventil var såklart öppen och cirkulationspumpen är igång, med andra ord har jag försökt värma hela huset inkl ack.tankar med den stackars elpatronen. Med stängd ventil blir det så varmt o gott och effekten går ner till nominella 250W när torken går upp i temperatur.

Det råkade väl bara vara så att "nån" (med största sannolikhet jag själv) råkat öppna denna ventil samma dag som åskan gick. Men nu vet jag till nästa gång. Det som är lite irriterande är att den görbilliga multimetern visar så skumma resistansvärden, men det visar väl att man får vad man betalar för. Tack än en gång för hjälpen

• Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Kul att det löste sig :)
Kan inte förklara resistansmätningen - din värmepatron kanske inte innehåller en traditionell värmetråd.

Resistansen kan kanske förklaras om det finns någon slags elektronik i patronen, t.ex. elektronisk termostat?

På många (men inte alla) multimetrar kan man "känna igen" sånt som inte är rena motstånd genom att se om mätvärdet ändrar sig på oväntat sätt när man byter mätområde. (Det förutsätter förstås att det inte bara finns automatiskt områdesval).

Ett motstånd på 700 ohm ska visa 700 ohm / 0,7k ohm i alla mätlägen över 700 ohm, och oändligt i alla lägen under 700 ohm. Om värdena inte stämmer när man byter områden så mäter man på nån annan typ av elektronik, typ halvledare. Man kan också prova att växla mätpinnarna.

(Halvbra eller kanske värdelöst vetande är att när man ohmmäter så är oftast pluspolen på mätaren just plus på en digital multimeter, men på en analog med visarinstrument så är ofta plusuttaget minuspol och vice versa. Den som inte tror mig och har både analog och digital mätare, och t.ex. en diod liggandes - provmät själva :) )

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
yxis skrev:
(Halvbra eller kanske värdelöst vetande är att när man ohmmäter så är oftast pluspolen på mätaren just plus på en digital multimeter, men på en analog med visarinstrument så är ofta plusuttaget minuspol och vice versa. Den som inte tror mig och har både analog och digital mätare, och t.ex. en diod liggandes - provmät själva :) )
Det blir ju liksom så av "naturen". Skall man driva en ström genom ett vridspoleinstrument mha ett inbyggt batteri via ett yttre motstånd (mätobjektet) så hamnar "+" på instruments minuspol.

Elektroniska instrument har ju vanligen "nollan" (referenspunkten i elektronikkretsen) ansluten till batteriets minuspol och då blir det tvärt om.

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Ja.

(Jag kanske ska tillägga att det finns ett fåtal analoga instrument med elektronisk drivning, de brukar kännetecknas av att man måste slå på dem för att kunna mäta och i vissa fall är skalan för ohmmätning faktisk vettig (till skillnad från den knasiga skala det blir med en "passiv" mätare).

Precis, den gamla hederliga rörvoltmetern och dess moderna kusiner. Byggde faktiskt en sådan när jag var tonåring. :)

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Rörande! :P

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.