5 827 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
El i kabelkanal?
Håller på och renoverar vardagsrummet och ska dra fram nätverk + el till TV-bänken. Mitt mål med hela renoveringen är att göra det så diskret som möjligt med all teknik som ska in, vill därför gärna ha alla kablar i en kanal. Till min fråga, elen som ska dras är utanpåliggande. Vad krävs av en fast elinstallation för att vara godkänd? Måste en installationskabel för el vara klamrad eller får den ligga i en kabelkanal som är skruvad i vägg?
Innan jag skruvar upp mina kanaler vill jag veta vad som är godkänt och hur elektrikern kan tänkas göra det. Ska det behöva vara fult kan jag lika gärna göra en förlängningskabel i passande längd, lär bli betydligt billigare än en elektriker.
Innan jag skruvar upp mina kanaler vill jag veta vad som är godkänt och hur elektrikern kan tänkas göra det. Ska det behöva vara fult kan jag lika gärna göra en förlängningskabel i passande längd, lär bli betydligt billigare än en elektriker.
Man lägger (rätt typ av) kabel löst i kabelkanal. Ska man ha både starkström och svagström ska kanalen ha en invändig skiljevägg så att stark och svagström får separata utrymmen. Kabelkanalen ska även vara godkänd för ändamålet.
Hur många kablar är det som behöver dras? Det är lätt hänt att en kabelkanal blir mycket fulare än snyggt klamrad kabel. Det kanske går att dra elen klamrad och sedan dra signalkablar i en tunn kabelkanal.
Erik
Erik
Klicka här för att svara