Det löser inte problemet som jag nämnde. Växelriktarens tomgångsström kan mycket väl vara stor nog för att laddaren inte skall slå över till underhållsladdning. Jag talar av erfarenhet. Då är batteriet helt förstört efter ett par månader. Dessutom är inte växelriktaren gjord för kontinuerlig drift. Står den inkopplad kontinuerligt finns det stor risk att den gått sönder lagom tills den behövs.peternicklas skrev:Är precis en UPS som jag HAR byggt
Har en Nibe F2025 som skickar ut vanligt vatten till pumpen. Går strömmen så finns det en risk att vattnet fryser och att värmeväxlaren i pumpen fryser sönder. Har idag installerat ett skiftrelä som slår över för en inkoppling av min "UPS". Denna UPS utgörs av en omformare 12 - 230V där tidigare nämnda batteri ska sitta tillsammans med en CTEK laddare. Min UPS kanske aldrig kommer att användas men skulle strömmen gå och det är -15 grader så är det skönt att ha den allternativet är att tömma värmeväxlaren för vatten, vill jag inte göra igen.
Du bör förutom reläet som växlar mellan nät och växelriktare ha ett relä eller en kontaktor som bryter DC-matningen till växelriktaren. Det framgår inte av texten, kanske har du redan planerat för detta. I annat fall bör du överväga att tänka om.
Erik
Omformaren klarar 100W kontinuerligt och tar mindre än 0.3 amp.
Finns både relä och kontaktor med tidrelä. Sedan kan jag koppla bort den när jag är hemma, ska man komma ihåg. Det är mest när man är bortrest som det är nädvändigt.
Finns både relä och kontaktor med tidrelä. Sedan kan jag koppla bort den när jag är hemma, ska man komma ihåg. Det är mest när man är bortrest som det är nädvändigt.
Nä av flera orsaker. Då måste jag köra glykol i hela systemet vilket även innefattar hela golvvärmen. Glykol är inte bra att ha i denna typ av värmesystem. Det kommer att klara 12 timmar och det räcker.mycke_nu skrev:
Det finns väl kanske en kvarts miljon L/V VP i Sverige, mig veterligen har aldrig någon frusit sönder. Har varit flertalet debatter tidigare runt detta i VPforum och inte ens där har det framkommit att strömavbrott skulle vara ett problem.
Vad jag försökte säga var att bly/syra batterier byggda på det sättet som de batterierna som du refererar till, inte är några djupurladdningsbatterier utan mer att likna vid ett startbatteri som är byggt för stora startströmmar och korta urladdningstider. Jag har inte talat om att du har det i ditt fall, jag begriper mycket väl vad du är ute efter.peternicklas skrev:
Att Biltema gör gällande att de är underhällsfria för att dom är kalcium legerade till skillnad från det mer normala med antimon gör dom inte på något sätt bra i ditt fall, utan snarare tvärt om. Det är batterier som är känsliga för djupurladdningar och därför inte lämpliga att ladda ur till mer än max 50%. Sen får du eller Biltema tycka vad ni vill...
Redigerat:
Om du skulle ta ut 100W ur omformaren så innebär det att du drar ut strax över 8 Amp ur batteriet och kommer att dra ner det till kritisk laddningsnivå efter 4 timmar om det är ett 70 Ah batteri.peternicklas skrev:
Vad är det som är så känsligt att man inte kan ha glykol i värmesystemet....?peternicklas skrev:
Har det själv i ett vattenburet system i båten och det har hittintills fungerat förutom att det är känsligare för läckage men värmeväxlare och annat i systemet har inte tagit skada. Men jag skall erkänna att jag inte vet hur din värmeväxlare är konstruerad så kanske det är en begränsning.
Det finns speciellt glykol som man kan blanda i värmesystemet och passar tex i sommarstugor som står nedfrysta en hel vinter.
Nackdelen är bla att risken för läckage ökar och saneringen blir riktigt otrevlig.
Vidare blir det ganska dyrt, ett värmesystem håller väl 250-300l vatten.
Det skall visst finnas ytterligare risker med glykol som jag inte kommer ihåg.
Nackdelen är bla att risken för läckage ökar och saneringen blir riktigt otrevlig.
Vidare blir det ganska dyrt, ett värmesystem håller väl 250-300l vatten.
Det skall visst finnas ytterligare risker med glykol som jag inte kommer ihåg.
Den klarar 100W, jag kommer att ligga strax under 50W. Sedan har det ingen betydelse om jag skulle gå ner till 0%, skulle det inträffa att UPSen går in så kan jag byta batteri efteråt. Det finns andra vätskor som är betydligt bättre än glykol, Thermia använder det till sin LV pump men här kör de i ett system som bara rymmer runt 40l.De har en värmeväxlare inomhus.oceanis skrev:
Vill tacka för alla kommentarer, problemet med beräkningen är löst och jag vet nu hur jag ska göra min UPS.
Att blanda i frysskydd är inte aktuellt då det skulle kosta för mycket och är ett mer jobb.
Vi kan nu avsluta denna tråd.
Att blanda i frysskydd är inte aktuellt då det skulle kosta för mycket och är ett mer jobb.
Vi kan nu avsluta denna tråd.
Klicka här för att svara