Hej!

Håller på och hjälper en bekant att fixa i sitt kök. Nu har det blivit som så att där de ska ha kylskåpet sitter det idag en kulodosa, och den sitter så pass lågt att den tar emot gallret på baksidan av kylen. Jag har undersökt om det går att flytta dosan men den matas av ekk från väggen och den kabeln vill inte rubba sig..., och finns ingen möjlighet att dra om på något enkelt sätt.

Min fråga, hur gör jag en godkänd skarv som inte bygger mycket mer än själva kabeln? Vad har jag för alternativ? Inte ubåtar inlindade i eltejp då alltså, utan något fackmannamässigt...

Vänligen
S

Du kommer få läsa en bibel om vad som är rätt eller fel, jag kommer inte ta ställning, men ett alternativ som jag vet använts förr om åren är att löda och använda krympslang, men man bör veta vad man gör då så kontakten blir korrekt. Om det ens är lagligt att göra så idag har jag inte en blekaste aning om.

Gissning/spekulation:

Vad för väggmaterial är det? Om det är puts+betong så kan det kanske gå att hamra ur plats för en ROT-dosa (plus doslock "näsa" för kabeln vidare), genom att hamra/hacka för hand och låta kabeln gå ut genom botten på dosan. Risken är dock att skada kabeln...

Tack för svaren... löda har jag gjort för länge sen, dock inte de seansre åren, och har inte utrustning för det.

Jag tänkte också att man kunde sätta dit en rot-dosa då det är gips+spånskiva, men hejdade mig då jag tänkte att det *måste* finnas en kopplingsplint liknande en sockerbit fast med bättre inkapsling så ingen gör sig illa. Typ som en sockerbit men med ett plasthölje el liknande. Kulodosorna jag hittat bygger på tok för mycket.

Vi har tillräckligt att göra som det är... om man säger så ;)

Vänligen
S

Nu gissar jag vilt, men:

Locket som används för att fast ansluta t.ex. en tvättmaskin i en infälld dosa kanske är tillräckligt stort för att rymma en skarv men inte bygger ut för mycket?

Det här har jag officiellt aldrig sagt men det är "bara" det som faktiskt är rör i "gallret" på kylskåpet som är ömtåligt, de platta ytorna *TROR JAG* att man kan böja undan... Böj däremot absolut INTE det som är rör...

Du måste ha skarven i en dosa då du inte får ha FK/EK hängande löst. Men behövs dosan då?

Går det inte och hugga in en dosa i väggen då? Iofs. en del arbete.

Och skarva en ekk med att löda och krympslang är ungefär lika "proffsigt" som att skarva med en "sockerbit". Fäll in en dosa i väggen och koppla i den, det kan vara mer eller mindre besvärligt, men knappast svårt.

Inte löda, nej, inte.
Då är som TS nästan föreslog, Ubåt med eltejp bättre.

Det går att fixa på ett riktig sätt, hugg in dosa.
Eller skippa kabeln och dra nytt från något annat håll.

Hittar man kabeln på andra sidan väggen så borra i/sönder kabeln och dra ny.

Protte

Som flera sagt, fäll in en rotdosa och sätt ett infällt uttag eller sätt näslock och gå med en kabel upp.

//Patrik

OBS att om dosan sitter lägre än nån höjd så ska nog näslocket ha skruvfastsättning, väl?

pr95 skrev:
kan det här vara ett alternativ ?
[länk]
¨Nej

Nej, lägg ner 15 minuter och gör det riktigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.