Jag har aldrig sett att man satt upp någon märkning vid/på mätarskåpet. Och i mina trakter drar man 4 ledare fram till mätarskåpet i "normalfallet", man kan få femledare men då knorrar man lite hos nätägaren. Orsaken är att nästan hela deras nät är fyrledare, bara dom nyaste är femledare. Och är deras nät fyrledare ser dom ingen större vinst i att dra femledare mellan mätarskåp och servisskåp. Så i gamla områden med "nya" hus brukar vi lägga ihop jord och nolla på mätarskåpets utgående PEN-plint, och får därifrån ett femledarsystem.

Vid kablifieringen av både mellanspänning och lågspänningsnät efter stormarna i sydsverige är det inte så ovanligt att man lägger femledare till mätarskåpen, men pga att man ansluter befintliga anläggningar utförda fyrledarsystem viks nollan undan i båda ändarna. Därav den märkning för inkommande servis jag nämnde tidigare, den är inte alls ovanlig i vissa områden tex inom EON.

I mina trakter var andelen luftburna serviceledningar relativt få, därför är det rätt få som har femledare till sina mätarskåp. Och eftersom jag tidigare varit verksam i stora delar av landet så vill jag påstå att det är rätt vanligt även i övrigt, i alla fall i samhällen större än några hundra innevånare. På "landbygden" där man haft mycket luftledningar är det säkert betydligt mer femledare draget i dag.

Förstår inte riktigt vad diskussionen gäller men om frågan är om 4-ledarsystemet finns och fungerar idag är svaret ja det är fortfarande överlägset det vanligaste men vad gäller nydragna serviskablar lägger man som regel 5-ledare och kopplar antingen TN-S eller TN-C i undantagsfall.

Sen är det möjligt vissa mindre nätägare lever kvar med 4-ledarsystem , de tjänar själva inget på 5-ledarsystem och fortsätter med det gamla, men det måste vara sällsynt i såna fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.