Hej!

I mitt nybygge håller elektrikern, eller i alla fall en anställd på elfirman, på att slutföra elinstallationen. Dock är jag efter kontroll idag rätt säker på att han har kopplat jorden från inkommande el från mätarskåpet fel.

Det är en helt ny anläggning och det är ett 5-ledarsystem (TN-S) med L1 L2 L3 N samt PE. Det är inkopplingen av N och PE som bekymrar mig. Han verkar ha kopplat som om inkommande är ett 4-ledarsystem med PEN. Problemet är att inkommande PE helt enkelt inte är inkopplad, utan bara sitter löst i en ubåt. Där N går in i JFB sitter även en jordkabel som går till jordskenan. N och PE är således sammankopplade innan JFB.

På bilden nedan (inte min central) går inkommande PE direkt till jordskenan. I min installation är alltså inkommande PE inte inkopplad. JFB löser ut som den skall när uttagen testats med vägguttagstestare och allt annat verkar ok.

Jag skall påtala detta när han kommer hit nästa gång, men hur pass allvarligt är det nu? Är det riktigt illa, eller går det att leva med någon vecka eller två?

15-1_normcentral_14grupper.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låter helt fel, kan vara illa men behöver inte vara det. Inkommande PE i ubåt?
Hur ser det ut i mätarskåpet då?

Ta foto annars..

I mätarskåpet ser det ok ut. L1 L2 L2 N PE går från skåpet till centralen. Ja, PE i ubåt... Om du tittar på bilden ovan ser man tydligt hur inkommande PE är kopplad direkt på jordskenan. I mitt fall sitter den bara i en ubåt.

Jag påpekade detta vid installationen, men han hävdade att han aldrig monterat inkommande jord. Jag gissar att han enbart jobbat med äldre 4-ledarsystem, och då hade det ju varit rätt att koppla PEN till JFB och jordskena och därefter ha N och PE separerade.

Om installatören hävdar det du säger bör du påtala det för firman. Du bör även påtala hur installationen är gjord, för du har helt rätt i att den är felaktig. Den är felaktig både som 4-ledar och 5-ledarsystem.

Säkerhetsmässigt ser jag dock ingen fara på taket då det låter som om att det finns skyddsjord, dock tagen från en blå ledare i stället för gul/grön. Då du föredömligt testat i uttagen med en portabel JFB-testare, och allt annat är funktionellt fungerande(?) så kan du vara lugn en vecka eller två. (Testknappen på JFBn testar inte att det finns skyddsjord ute vid uttagen.)

Tack för ditt svar! Jo då, allt är grundligt testat och allt fungerar helt utan problem. Jag skall påtala för firman att detta får göras om och göras rätt.

För min egen-kontrolls skull: är det korrekt att inkommande 5-ledarsystem skall kopplas som bilden ovan samt enligt nedan schema, dvs:

- Inkommande PE från servis och fasadskåp går oavkortat till jordskenan/skyddsledarskenan
- Inkommande N går oavkortat till JFB och sedan vidare till neutralledarskenan
- Att N och PE inte skall ha kontakt med varandra

14-5_jfb_femledarsystem.png

Är det dessutom 6mm² är det dubbelt fel då PEN ska vara minst 10mm².
Rätt att PE ska gå oavkortat till sin plint.
Hur neutralledaren kopplas kan skilja, jag antar du har mer än en JFB och flera nollplintar.

Det verkar som din elektriker behöver fräscha upp sina kunskaper, det han gjort funkar, men är inte det bästa och otydligt gjort.

• Gilla
covet
  • Laddar…
Kanske lite upprepning av tidigare bra svar.
Är du inflyttad så ring ansv inst på firman så dom gör om och rätt.
Och även lyfter frågan så att hans chef får vetskap om vad han sysslar med.

Får som sagt ej gå från tn-s tillbaka till tn-c .

• Gilla
covet
  • Laddar…
Ja som sagt så är det fel, men inte alls farligt. Det är 6 mm2 PEN (vilket det sitter i säkert majoriteten av alla svenska kåkar) och den är kopplad direkt in på JFB, dock så går PEN inte genom JFB utan är bara "plintad" där för att sedan gå till jordskenan. Borde vara tvärtom, men är inte farligt. Enligt gällande föreskrifter är det fel och skall åtgärdas.
Med andra ord så behöver du inte ligga sömnlös om nätterna för än det har blivit fixat.

//Patrik

Redigerat:
covet skrev:
- Inkommande N går oavkortat till JFB och sedan vidare till neutralledarskenan
Njao, om vi ska va noga, inkommande N ska normalt gå till en N-plint, en N-plint som alltså ligger före JFBn. Därifrån går man med en N-ledare till varje JFB och till de förbrukare som inte skyddas av en JFB. Man går inte till en JFB först, och därifrån vidare till N-plinten.

Men ofta struntar i denna plint, som exemplet i bilden visar, och går med N direkt till första JFB, och bryggar vidare därifrån till nästa JFB. Det är "ok" så länge det inte finns några förbrukare som ska gå utanför JFBerna.

Det 'är inte så att man tagit en femledarkabel och kopplat till en "fyrledarservis" då? Skulle iofs PE var ansluten istälelt för N misstänker jag, men i alla fall? Bara ett spån.

Nej, tror inte det. Det är en helt ny anläggning (elskåpet vid tomtgränsen är 3 år gammalt). Jag är ganska säker på att servisen är 5-ledad, vilket väl är det som visar att det är ett 5-ledarsystem.

Njae, man får skilja på begreppen 4- och 5-ledare respektive TN-C samt TN-S.. I normalfallet är en 4-ledare alltid kopplad som TN-C medan en 5-ledare kan kopplas som både och förutsatt att arean är minst 10 kvadrat.

Hur nätägaren kopplat beror på vad din installatör angivit i föranmälan, krossade han i TN-Cdär har de troligen vikt blå åt sidan.

Hur som helst brukar man gå till TN-S efter inkommande även om den bara är 4-ledare. Dessutom ska PEN vara gul/grön och minst 10 kvadrat OM man skulle vilja ha TN-C..

Kolla med installatör eller elektriker på plats, låter helt fel som sagt..

Oberoende av om din servis är TNC eller TNS dvs 4- eller 5-ledarsystem har du tack vare antalet ledare mellan mätarskåp och central möjlighet att få 5-ledarsystem den biten precis som du skriver. Det är givetvis önskvärt och bra att göra så även om arean eventuellt skulle uppfylla kraven för PEN, och i ditt fall skulle då gulgröna använts med tilläggsmärkning blå för att vara regelrätt. Helt klart ett fall du bör söka klarhet i hos ansvariga på firman som utfört jobbet, elektrikern behöver uppdateras verkar det som.

Skulle du ha TNS som servis är det ännu mer fel att göra på detta sättet. men det är ganska ovanligt i distributionsnäten, dock om det är nyanlagt område mer troligt. Brukar kunna synas i mätarskåpet genom märkning vilken servistyp som är ansluten, även om femledare använts behöver inte blå vara ansluten. Kan tex stå "Femledare ansluten TNC blå ledare isolerad" eller liknande på inkommande täckplåt.

Redigerat:
Var ute och kollade i skåpet. Står inget om servistyp eller liknande. Tittade även på elskåpet vid tomtgränsen, ingen nyttig info där heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.