Håller på att bli knäpp på att det inte går att söka på LED i forumet.
Eller går det på något sätt som jag inte vet?
Jag vet att det skrivits mycket om LED, men hittar inte det.

Jag planerar för att sätta infällda spottar i ett badrum.
Det händer ju mycket på marknaden, så jag skulle vilja ha lite tips på spottar.
Vad har ni valt som har installerat LED spottar?
Några tips på vad man ska välja?

kolla på hidealite.se dom har det du behöver

orpon skrev:
Håller på att bli knäpp på att det inte går att söka på LED i forumet.
Eller går det på något sätt som jag inte vet?
Jag vet att det skrivits mycket om LED, men hittar inte det.

Jag planerar för att sätta infällda spottar i ett badrum.
Det händer ju mycket på marknaden, så jag skulle vilja ha lite tips på spottar.
Vad har ni valt som har installerat LED spottar?
Några tips på vad man ska välja?
1. Hur mycket ska du sänka taket?
2. Ska dessa LED vara den enda belysningen eller ska du ha annan belysning också?

och varför vill du ha LED ?

Rrrrr skrev:
1. Hur mycket ska du sänka taket?
2. Ska dessa LED vara den enda belysningen eller ska du ha annan belysning också?
1. Vill sänka taket så lite som möjligt.

2. Det kommer finnas 2 lampor vid spegeln också. Badrummet är på 9kvm och överväger att sätta in kanske 10st spottar. Funderar på om en lösning kan vara att ha möjlighet att tända alla, eller ett mindre antal.
(Mycket ljus när man städar m.m. och lite mindre om ska in på natten, eller vill mysa i badet.)

Funderar starkt på att köpa vanliga GU10 armaturer utan potta och sätta in GU10 LED lampor. (Ev. sätta en säkring, så att det inte av misstag sätts in en halogen).
Slipper trafo, och det finns en oerhörd marknad för GU10 ersättnings LED. Kommer nog komma mycket på marknaden.

dell4 skrev:
och varför vill du ha LED ?
Vill inte ha halogen p.g.a. att jag inte har nåt värme behov i taket/vinden.:). Vill även hålla diffspärren intakt (inga pottor).

Sätt inte GU10 spottar. Då måste man (om man vill vara säker) dimensionera skydden efter största ljuskällan som går sätta i. Eller sätta annan dekal på den "Obs MAX 7W LED" tex.

Finns färdiga riktiga LED-armaturer som bygger väldigt lite uppåt. Det gemensamma för de flesta är att de krävs många fler än man tror!

Rrrrr skrev:
Sätt inte GU10 spottar. Då måste man (om man vill vara säker) dimensionera skydden efter största ljuskällan som går sätta i. Eller sätta annan dekal på den "Obs MAX 7W LED" tex.
Det problemet kunde man löst genom att sätta en säkring i varje armatur, så att om någon sätter i en halogen lampa så går säkringen.

Vad gör man när en LED-spot går sönder? Går det att byta ljuskälla, eller måste man byta hela armaturen?

orpon skrev:
Funderar starkt på att köpa vanliga GU10 armaturer utan potta och sätta in GU10 LED lampor. (Ev. sätta en säkring, så att det inte av misstag sätts in en halogen).
Slipper trafo, och det finns en oerhörd marknad för GU10 ersättnings LED. Kommer nog komma mycket på marknaden.
Håller med helt och hållet. Planerar att göra samma sak, 230 V GU10, dock med pottor där dessa får plats, annars skyltar. Pottorna skyddar ju även mot damm och fukt (i badrum).

Rikard Ågren skrev:
Vad gör man när en LED-spot går sönder? Går det att byta ljuskälla, eller måste man byta hela armaturen?
Ytterliggare en anledning till varför jag skulle vilja använda en "vanlig" halogen armatur (fast utan pottor) med GU10, och sätta i GU10 LED i dessa.

Som sagt, marknaden är stor för att ersätta sina halogen, så jag tror att det kommer att komma otroligt mycket LED lampor GU10 på marknaden.

L
Går led armatureren sönder får man byta hela armaturen
men den borde hålla i 12-15 år

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.