I senaste avsnittet påstås att det är OK att lägga värmekabel själv, bara man har en elektriker att kontrollmäta. Det är fel:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Hem-och-fritid/Golvvarme/
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Hem-och-fritid/Golvvarme/
Nu tror jag väl knappast att det är någon som lägger elburen golvvärme på det sätt som man menade var ok i Äntligen Hemma. Elektrikern skulle där kontrollmäta slingan när den packats upp, sedan kontrollmäta efter utläggning och till sist koppla in (ny kontrollmätning?) efter spackling.
Ska man ändå ha ut elektrikern tre gånger kan han ju lika gärna få nöjet att lägga den på golvet med.
Ska man ändå ha ut elektrikern tre gånger kan han ju lika gärna få nöjet att lägga den på golvet med.
Det är exakt det som man ska göra, det lär man sig om inte förr då man står där med ett färdigt golv och en slinga som inte fungerar eller löser ut JFB. Det är relativt enkelt och billigt att lägga en ny slinga på golvspacklet innan man kaklat. Måste man riva upp det färdiga golvet kan man nog hålla sig för skratt, och då ter sig meggningarna som en bagatell. Det är även det som tillverkarna kräver för att deras mångåriga garantier ska gälla, i alla fall hos dom stora tillverkarna av värmekablar.
Om man häller sig till 20 - 48 volt systemen så det tillåtet att lägga värmekabeln själv.
http://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Golvvaerme-12-48V
http://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Golvvaerme-12-48V
Även en lågvolts golvvärme är en starkströmsinstallation, inte lika farlig för person men med dom effekter det handlar om kan den vara farlig för egendom och då gäller kravet på behörighet.
Det är tyvärr en rätt vanlig uppfattning bland "folk" att det är spänningen som är avgörande om man får eller inte får installera. Det är felaktigt om inte effekten på anläggningen är begränsad till den nivån att det är näst intill omöjligt att skada kan vållas. Jag tror mig minnas att det handlar om 200 VA.
Det är tyvärr en rätt vanlig uppfattning bland "folk" att det är spänningen som är avgörande om man får eller inte får installera. Det är felaktigt om inte effekten på anläggningen är begränsad till den nivån att det är näst intill omöjligt att skada kan vållas. Jag tror mig minnas att det handlar om 200 VA.
Missförstå mig rätt. Jag menade inte att man inte ska ta ut elektrikern för att mäta, mäta och mäta. Det jag invände mot var att om det nu inte är tillåtet att själv lägga ut slingan och limma den mot golvet så låter man väl elektrikern göra det. Då slipper man ju alla reseersättningar eftersom elektrikern kommer ut, mäter slingan, limmar den, mäter, installerar och kanske mäter igen.elmont skrev:Det är exakt det som man ska göra, det lär man sig om inte förr då man står där med ett färdigt golv och en slinga som inte fungerar eller löser ut JFB. Det är relativt enkelt och billigt att lägga en ny slinga på golvspacklet innan man kaklat. Måste man riva upp det färdiga golvet kan man nog hålla sig för skratt, och då ter sig meggningarna som en bagatell. Det är även det som tillverkarna kräver för att deras mångåriga garantier ska gälla, i alla fall hos dom stora tillverkarna av värmekablar.
Vad jag ville komma fram till var att det måste bli dyrare att lägga slingan själv om elektrikern måste ut tre gånger istället för en gång om elektrikern även får lägga slingan.
I en kurs jag läser är där en fråga där man ska kryssa in vad som behörig installatör och annan än behörig installatör får göra. I facit står då att " förläggning av värmekabel och värmefolie i golvvärmeanläggning för skyddsklenspänning med nominell spänning högst 50 V" där är ikryssat att annan än behörig installatör får göra detta.
Nu är det ju så att det där med lågvoltgolvvärme som TV4 skyller på är just bara ett dåligt skyll! De har skrivit i sin inköpslista "T2Blå-10" vilket är en 230V kabel.
Syns ju även i videon att det är en vanlig 230V kabel..
Syns ju även i videon att det är en vanlig 230V kabel..
