Är ju inte direkt första gången sådana byggprogram har fel :rolleyes:
 
O
Jag har tröttnat på att tänka på alla fel dessa byggprogram lär ut....
 
Nu tror jag väl knappast att det är någon som lägger elburen golvvärme på det sätt som man menade var ok i Äntligen Hemma. Elektrikern skulle där kontrollmäta slingan när den packats upp, sedan kontrollmäta efter utläggning och till sist koppla in (ny kontrollmätning?) efter spackling.

Ska man ändå ha ut elektrikern tre gånger kan han ju lika gärna få nöjet att lägga den på golvet med. :)
 
Det är exakt det som man ska göra, det lär man sig om inte förr då man står där med ett färdigt golv och en slinga som inte fungerar eller löser ut JFB. Det är relativt enkelt och billigt att lägga en ny slinga på golvspacklet innan man kaklat. Måste man riva upp det färdiga golvet kan man nog hålla sig för skratt, och då ter sig meggningarna som en bagatell. Det är även det som tillverkarna kräver för att deras mångåriga garantier ska gälla, i alla fall hos dom stora tillverkarna av värmekablar.
 
Jag skrev en ett inlägg på TV4s facebooksida om detta.

De får i alla fall pris för världshistoriens sämsta bortförklaring :cool:


antligenhemma2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Även en lågvolts golvvärme är en starkströmsinstallation, inte lika farlig för person men med dom effekter det handlar om kan den vara farlig för egendom och då gäller kravet på behörighet.
Det är tyvärr en rätt vanlig uppfattning bland "folk" att det är spänningen som är avgörande om man får eller inte får installera. Det är felaktigt om inte effekten på anläggningen är begränsad till den nivån att det är näst intill omöjligt att skada kan vållas. Jag tror mig minnas att det handlar om 200 VA.
 
Går inte gränsen för behörighet vid 10A om spänningen är under 50V? (Kan ha fel här)

Om lågspänningsgolvvärmen är på 200VA borde man klara sig.
 
elmont skrev:
Det är exakt det som man ska göra, det lär man sig om inte förr då man står där med ett färdigt golv och en slinga som inte fungerar eller löser ut JFB. Det är relativt enkelt och billigt att lägga en ny slinga på golvspacklet innan man kaklat. Måste man riva upp det färdiga golvet kan man nog hålla sig för skratt, och då ter sig meggningarna som en bagatell. Det är även det som tillverkarna kräver för att deras mångåriga garantier ska gälla, i alla fall hos dom stora tillverkarna av värmekablar.
Missförstå mig rätt. Jag menade inte att man inte ska ta ut elektrikern för att mäta, mäta och mäta. Det jag invände mot var att om det nu inte är tillåtet att själv lägga ut slingan och limma den mot golvet så låter man väl elektrikern göra det. Då slipper man ju alla reseersättningar eftersom elektrikern kommer ut, mäter slingan, limmar den, mäter, installerar och kanske mäter igen.

Vad jag ville komma fram till var att det måste bli dyrare att lägga slingan själv om elektrikern måste ut tre gånger istället för en gång om elektrikern även får lägga slingan. :)
 
I en kurs jag läser är där en fråga där man ska kryssa in vad som behörig installatör och annan än behörig installatör får göra. I facit står då att " förläggning av värmekabel och värmefolie i golvvärmeanläggning för skyddsklenspänning med nominell spänning högst 50 V" där är ikryssat att annan än behörig installatör får göra detta.
 
Nyfniken skrev:
Går inte gränsen för behörighet vid 10A om spänningen är under 50V? (Kan ha fel här)

Om lågspänningsgolvvärmen är på 200VA borde man klara sig.
Det är max 50 V, 10 A och 200 VA.
 
Nyfniken skrev:
Går inte gränsen för behörighet vid 10A om spänningen är under 50V? (Kan ha fel här)

Om lågspänningsgolvvärmen är på 200VA borde man klara sig.
Dog tråden när det visade sig att de hade rätt?
 
Vet inte riktigt var ni får 200 VA från när det gäller golvvärme. Snabb koll i ElSäk säger:
Elinstallationsarbete som får utföras utan krav på behörighet....

4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie i golvvärmeanläggning för
för skyddsklenspänning med nominell spänning högst 50 V.
 
Nu är det ju så att det där med lågvoltgolvvärme som TV4 skyller på är just bara ett dåligt skyll! De har skrivit i sin inköpslista "T2Blå-10" vilket är en 230V kabel.

Syns ju även i videon att det är en vanlig 230V kabel..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.