Funderar starkt på att köra KNX nu när huset ska totalrenoveras och elsystemet ska bytas ut. Behöver endast ca 4 220V dimmers till de taklampsuttag som kommer finnas kvar då resten av huset kommer köra med ett inte oansenligt antal konstantströms-LEDar, samt några få styrbara vägguttag (resten av KNX-systemet kommer styra lågspänning).

Så, i en KNX-installation, var går egentligen gränsen för vad som kräver en behörig elektriker? Min tanke är att elektrikern bara ska göra 220V-delarna, dvs dra om kablaget så det går via KNX-brytare eller dimmer direkt till varje 220V kontakt jag vill kunna styra och sedan tar jag hand om resten, dvs kopplar LED-donen samt alla styrknappar (dvs dra KNX-buss samt LED-drivningen i rör och dosor som är helt separerade från 220V-delarna).

KNX-dimmrarna och brytarna jag avser använda har knappar direkt på donen som gör att dom går att manövrera manuellt, dvs elektrikern kan testa av hela 220V-delen utan att någonting behöver vara programmerat -allt går att styra helt manuellt från proppskåpet.

Är det OK att bygga KNX-busskopplingarna och lågspnningen själv?
Är det tillåtet för en icke behörig person att hänga in KNX-don som inte rör 220V själv i samma skåp som 220V-delarna, eller behöver man i så fall ett "220V" skåp som är ajabaja för andra än elektrikern att ta av kåpan på, och så ett annat, som bara har KNX-busdrivning som spänning där man kan rodda fritt med sina lågspänningssystem, koppla upp alla LED-drivdon och allt annat junk man vill få in i systemet nu eller i framtiden?

Jag vet inte, men jag tror inte det. Har aldrig varit i kontakt med en segelbåtsägare som har tagit in en elektriker varje gång elsystemet på båten skall dras om. Detta kopplas ju ihop med 220 varje gång båten går på landström. Det är ju lite liknande situation.

Skulle vara intressant om någon kunde peka på exakt vad lagen förespråkar.

Det är helt ok att du utför de delar av KNX-installationen och LED-belysningen du beskriver på egen hand, det är tillåtet. Om kanalisationen är helt separerad finns inga invändningar hur mycket man än hårklyver, enda som någon petimeter eventuellt kan anmärka på är som du nämner arbetet med delarna i ordinarie centralen, men det är ett obetydligt problem tycker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.