8 141 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Minimal skarv för ekk?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det måste vara lite tråkigt att vara elektriker ...
Man får aldrig göra det minsta lilla efter eget huvud och förstånd, utan måste helt slaviskt använda endast färdiga produkter satta på marknaden, helt enligt produktens anvisningar ...

Man får aldrig göra det minsta lilla efter eget huvud och förstånd, utan måste helt slaviskt använda endast färdiga produkter satta på marknaden, helt enligt produktens anvisningar ...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Nu tolkar jag det som att du skämtar lite; men som min mor brukar säga; inga skämt utan en gnutta allvar.
Man får klura ut lösningar efter eget huvud hela tiden, men materialen måste ju användas som tillverkaren angett (även om matrial ibland, lite oskyldigt modifieras för att passa bättre).
Men vårt jobb är ju att göra en installation med redan konstruerat matriel, vi håller inte på med produktutveckling.
//Patrik
Man får klura ut lösningar efter eget huvud hela tiden, men materialen måste ju användas som tillverkaren angett (även om matrial ibland, lite oskyldigt modifieras för att passa bättre).
Men vårt jobb är ju att göra en installation med redan konstruerat matriel, vi håller inte på med produktutveckling.
//Patrik
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 014 inlägg
En väl utförd kabelskarv kan väl knappast anses som så osäker att den helt skulle uteslutas för installationskablar? Det skulle i så fall handla om dolda kablar. I detta fall blir det nog praktiskt svårt att få till den bra, det beror på hur lång kabel som sticker ut från väggen.
Skulle en förhöjningsram på 20 mm med ett doslock fungera? http://www.elbutik.se/product.html/forhojningsram-elko-rot-ip-21?category_id=465

Om 20 mm skulle vara ett problem så är frågan om kylen verkligen kommer att få tillräcklig kylning på baksidan.
Skulle en förhöjningsram på 20 mm med ett doslock fungera? http://www.elbutik.se/product.html/forhojningsram-elko-rot-ip-21?category_id=465

Om 20 mm skulle vara ett problem så är frågan om kylen verkligen kommer att få tillräcklig kylning på baksidan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 014 inlägg
Jag tolkar dessa krav som att denna skarv ska vara åtkomlig, och troligen också endast i torra utrymmen. Den har troligen heller inte dragavlastning av den grad att den skulle kunna användas för anslutningskablar. Löst lagt i en kabelkanal torde gå bra.
Finns sådan "förskruvningsskarv" med riktiga dragavlastade förskruvningar också. Har använt några enstaka gånger. Tror inte att detta är en storsäljare då det oftast är bättre med kopplingsdosa eller vanlig krympskarv.
I TS fall skulle jag, likt de flesta andra här, borra in en ROT-dosa och göra skarven där.
I TS fall skulle jag, likt de flesta andra här, borra in en ROT-dosa och göra skarven där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden