1 080 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Spottar i tak
Hej på er!
Jag och min sambo håller på att renovera vårt gamla hus och det ska bli spottar i taket på en del ställen. Jag undrar om någon forumist har några bra erfarenheter av någon modell på spottar eller något annat bra tips. Jag är valet och kvalet så alla idéer är välkomna! Mina funderingar just nu:
- 12 eller 230 V halogen, eller kanske LED. Dimbarhet ett krav.
- Ska passa i ett tak med pärlspont och glespanel.
Jag och min sambo håller på att renovera vårt gamla hus och det ska bli spottar i taket på en del ställen. Jag undrar om någon forumist har några bra erfarenheter av någon modell på spottar eller något annat bra tips. Jag är valet och kvalet så alla idéer är välkomna! Mina funderingar just nu:
- 12 eller 230 V halogen, eller kanske LED. Dimbarhet ett krav.
- Ska passa i ett tak med pärlspont och glespanel.
12V Halogen eller LED.
Om spottarna kan komma i kontakt med isolering så skall du använda pottor, annars får du sänka taket så att det finns luftutrymme ovanför spotten.
Följ tillverkarens anvisningar.
En trevlig halogenspot är Hide-a-lite 1206.
Om spottarna kan komma i kontakt med isolering så skall du använda pottor, annars får du sänka taket så att det finns luftutrymme ovanför spotten.
Följ tillverkarens anvisningar.
En trevlig halogenspot är Hide-a-lite 1206.
Skulle rekommendera en armatur från SG som finns i både vitt utförande och borstat stål, E74 703 21 resp. E74 703 23. 20W G4 halogenlampa. Denna armatur är godkänd att monteras i isolerade tak utan potta och håltagningen är en T80 dosfräs, man får lätt in en trafo i hålet alltså.
Intressant... Har du någon länk till den?larssaman skrev:
Mvh,
Anders
Jag rekommenderar 12V spotlights. Visst drar dom mer än LED och blir varma men dom ger samtidigt bäst färgsvar (nästintill svarta kroppens strålning). Dessutom håller dom betydligt längre än 220V spottar (glödtråden för 220V är mycket tunnare än för 12V, och därav går den av snabbare). Jag använder HideALight då dom kräver minst inbyggnadshöjd.
Klicka här för att svara