4 410 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Kan en industrielektriker bli "behörig"?
Medlem
· Västernorrland
· 20 inlägg
Hej.
Det snackas mycket om den där behörigheten. Men vi som jobbat många år inom industrin och har diger erfarenhet av det mesta från kontorsinstallationer till högspänningsställverk, har inte vi någon möjlighet att kvittera ut denna, enligt forumet så aktningsfulla, behörighet?
Det snackas mycket om den där behörigheten. Men vi som jobbat många år inom industrin och har diger erfarenhet av det mesta från kontorsinstallationer till högspänningsställverk, har inte vi någon möjlighet att kvittera ut denna, enligt forumet så aktningsfulla, behörighet?
Redigerat:
Medlem
· Västra götaland
· 26 inlägg
Ja behörigheten kostar 2000 kr, vilken elsäk sänder efter dom beviljat ansökan. Den sänds mot postförskott.Slugge skrev:
Går man distans/ kvälls kurser ligger dessa mellan 35- 60 k , vad det kostade när jag läste.
Det är olika på olika universitet. När jag övervägde att göra det handlade det om en sommarkurs på några veckor. Det var snart tio år sedan så exakt vad den kursen hette spelar ingen roll längre. Väl inne på universitetet kan man söka kurser mer eller mindre fritt från alla program i mån av plats och förkunskaper. Med den utbildning jag studerade fanns inte många hinder. Som vanlig elektriker med bara elprogrammet ifrån gymnasiet är det nog svårare. Men jag har ett svagt minne av att några av de mindre högskolorna hade kompletteringsutbildningar för yrkesverksamma elektriker i sitt utbud.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 025 inlägg
Högskoleutbildning finns fortfarande som ett alternativ i ELSÄK-FS 2010:4. Se även Författningskommentarerna.
Den får dock vara högst 15 år gammal. Och frågan är i hur stor utsträckning högskolan går igenom föreskrifter och elinstallationsregler som ett dedikerat utbildningsföretag som t.ex http://www.euu.se gör?
Sedan krävs en praktik på 3-4 år under en behörigs överinseende, och den ska vara mångsidig. Tidigare används ordet allsidig men idag torde de i alla fall kräva praktik i bostäder och andra ställen. Frågan är hur långt du kommer med praktiken enbart inom en industri.
Den får dock vara högst 15 år gammal. Och frågan är i hur stor utsträckning högskolan går igenom föreskrifter och elinstallationsregler som ett dedikerat utbildningsföretag som t.ex http://www.euu.se gör?
Sedan krävs en praktik på 3-4 år under en behörigs överinseende, och den ska vara mångsidig. Tidigare används ordet allsidig men idag torde de i alla fall kräva praktik i bostäder och andra ställen. Frågan är hur långt du kommer med praktiken enbart inom en industri.
Kursen jag avsåg handlade enbart om detta. Den verkar finnas kvar än idag men tyvärr verkar någon av universitetets byråkrater haft otur när de tänkt och inskränkt studenternas möjligheter att läsa kursen:Bo.Siltberg skrev:
http://kdb-5.liu.se/liu/lith/studiehandboken/svkursplan.lasso?&k_kurskod=ETE302&k_budget_year=2012
Tur för dem att jag inte studerar längre för då hade det här omedelbart kommit upp i kårfullmäktige. Alla kurser skall vara öppna för alla med tillräckliga förkunskaper. Att hålla på och begränsa urvalet på andra grunder är principiellt förkastligt!
Redigerat:
Förut kunde man läsa en kurs på högskolan, nu tror jag att det krävs en hel examen. Min man fick läsa kursen på arbetstid, men tog inte ut examen direkt för att han tyckte att det var onödigt. När han jobbar har han "behörighet" genom sin anställning. Två år senare fick han för sig att han skulle ta ut examen ändå, men fick då avslag eftersom den utbildning han gått inte längre var godkänd
Kändes lite surt eftersom det då bara var ca två månader sedan reglerna ändrades.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 025 inlägg
Var den utbildningen mer än 15 år gammal? Någon större ändring annat än just detta krav ser jag inte i föreskrifterna.
Klicka här för att svara