Fick just ett telesamtal från min pappa. De har för ett par år sedan köpt en spis av en dyrare modell. (Garantin gäller ännu.) Problemet är dock att så fort den varit igång med ugn och plattor på under någon timma, så löser JFB:n ut.

Leverantörens servicefirma har varit ute och tittat på spisen utan att hitta felet. Nu har dem vid senaste kontakten sagt att de misstänker att spisen är felfri och att det istället är fel på JFB:n i lägenheten. Därför så har de erbjudit sig att mot betalning byta ut jordfelsbrytaren mot en "bättre".

Vad ska man tro om detta? Verkar det seriöst?

Själv känner jag spontant att jag skulle vilja orsaka ett exakt lagom stort jordfel ifrån perilexuttaget (typ 20 mA), för att se om JFB löser eller ej. Men hur gör jag då. Hur stor resistor behöver jag och mellan vad kopplar jag in den?

En JFB måste ju lösa ut vid 30 mA felström. Men var går gränsen nedåt för när den inte får lösa ut?

Hälften, 15 mA. Däremellan är det fabrikatberoende när den löser, men de ska lösa vid 30 mA.
Köp en billig JFB-testare av plugintyp, alltså i ett vanligt schukouttag - spisuttaget är inte speciellt på något sätt.
Chansen att JFBn skulle vara defekt är dock försvinnande liten jämfört med att spisen är defekt.
Det är ett typiskt fel att värmeslingorna löser JFBn när de blir varma. Jag tror man kan mäta upp detta även med kalla värmespiraler.

Bo.Siltberg skrev:
Köp en billig JFB-testare av plugintyp, alltså i ett vanligt schukouttag - spisuttaget är inte speciellt på något sätt.
Nu är det ju det motsatta problemet. Det finns ingen misstanke alls om att JFB:n inte skulle lösa ut då den behöver lösa ut. Istället så måste jag utesluta att den inte löser ut vid ett för litet jordfel. Skulle detta gå att testa med en "billig JFB-testare av plugintyp"?

Variabelt motstånd+amperemeter i serie så ser du vid vilken ström den löser...

OK, amperemätare har jag. Men ett variabelt motstånd, var köper man ett sådant?

Och mätningen sedan, vilken/vilka kombinationer av L1-PE, L2-PE, L3-PE och N-PE, är det som ska mätas?

Och är det mellan 15-30 mA som ska ge frånslag i alla fyra kombinationerna?

305 skrev:
OK, amperemätare har jag. Men ett variabelt motstånd, var köper man ett sådant?

Och mätningen sedan, vilken/vilka kombinationer av L1-PE, L2-PE, L3-PE och N-PE, är det som ska mätas?

Och är det mellan 15-30 mA som ska ge frånslag i alla fyra kombinationerna?
Det kallas även bla potentiometer och kan fås lite här och var. MEN, det går lika bra med en uppsättning vanliga motstånd och börja med det största. Du kan enkelt räkna U=R I, dvs R = U / I, där U sätts till din spänning (säg 230V så noga är det inte) och I till din sökta ström. Med den här metoden så hinner du dock antagligen inte mäta vid vilken ström det löser. Men om du kan mäta spänning och resistans så kan du räkna ut det. Tänk på att du kommer att elda upp vanliga halvwattsmotstånd dock, för de fall som JFBn *inte* löser. Effekten som utvecklas är ju P = U I, och skall du driva motståndet kontinuerligt (som i fallet med vridpotentiometern så måste det tåla den utvecklade effekten). De tål dock energiutvecklingen som blir vid den korta tid det tar innan JFBn löser, så i det fallet är de OK.

Det är L-PE du skall mäta. Det spelar ingen roll vilken av faserna du mäter på, eftersom felströmmarna summeras i JFBn. (Om JFBn inte är trasig på ett mycket intressant sätt då. Jag tror vi kan bortse från det fallet.) I N-PE så löser JFBn ibland också, men då beror det på övrig belastning i anläggningen och du kan inte mäta fram den med din utrustning.

Det är till att göra saker på svårast möjligt sätt, ta dit någon med en installationstestare och mät upp JFB då får du exakta värden på hur "bra/dålig" JFB är har dom även en läckströmstång ser man vart det ev läcker i anläggningen. Men med största säkerhet är det som tidigare nämnts spisen som har problem. Man kan troligen även hitta felet i spisen med en megger.

Om du har en tångampermeter och kan komma åt utgående skyddsjord vid centralen så kan du mäta där hur mycke ström det går i skyddsjorden när JFBn löser, sedan mäter du strömmen i skyddsjorden från spisen. Med dessa två värden så vet du hur mycke felström du har totalt och hur mycke det är på spisen.

Om du inte har lust att stå och titta på mätaren hela tiden så kan du låta en filmkamera filma det hela, det är ju bara sista sekunderna som är intressanta.

elmont skrev:
Man kan troligen även hitta felet i spisen med en megger.
Det kan vara lurigt att "megga" en spis, pga all elektronik i den.

elmont skrev:
Det är till att göra saker på svårast möjligt sätt,
Nej, nu får du ge dig. "Ta dit någon..." Är ju alltid "svåraste sätt" på ett hemmapularforum. ;)

Med den inställningen så kan vi ju lägga ner hela byggahus. "Köp nyckelfärdigt, klart". :D

Demmpa skrev:
Om du har en tångampermeter och kan komma åt utgående skyddsjord vid centralen så kan du mäta där
Då behöver man en läckströmstång. Och de är inte billiga. (Tips på var man hittar en billig emottages tacksamt.) En vanlig tång har ju inte tillräcklig upplösning för att mäta så små strömmar vi pratar om här. Eller?

Det skulle vara skit till spis som inte tål en meggning (500 Volt) när man släpper på 400 i uttaget. Dessutom ska väl alla "apparater" som är utförda för 230 V tåla minst 2500 V i mätspänning (eller var det tom mer?????).

lars_stefan_axelsson skrev:
Då behöver man en läckströmstång. Och de är inte billiga. (Tips på var man hittar en billig emottages tacksamt.) En vanlig tång har ju inte tillräcklig upplösning för att mäta så små strömmar vi pratar om här. Eller?
Om man är beredd att tillfälligt lossa skyddsjorden kan man använda en längre ledare och köra den flera varv genom tånginstrumentet. Med 10 varv får man 10 gånger högre upplösning osv.

b_hasse skrev:
Om man är beredd att tillfälligt lossa skyddsjorden kan man använda en längre ledare och köra den flera varv genom tånginstrumentet. Med 10 varv får man 10 gånger högre upplösning osv.
Fluke har flera "strömtänger" som består av en sladd
http://www.fluke.com/Fluke/sesv/Strömtänger/Fluke-376.htm?PID=70403
http://www.fluke.com/fluke/sesv/Tillbehor/Stromtanger/i6000sFlex.htm?PID=56323
http://www.fluke.com/fluke/sesv/Tillbehor/Stromtanger/i430-flex.htm?PID=56304
Visserliggen är dom relativt dyra.

elmont skrev:
Det skulle vara skit till spis som inte tål en meggning (500 Volt) när man släpper på 400 i uttaget. Dessutom ska väl alla "apparater" som är utförda för 230 V tåla minst 2500 V i mätspänning (eller var det tom mer?????).
Själva värmeelementen klarar 500V men elektroniken klarar inte det.
Många moderna hällar och inbyggnadsugnar har bara 230V som spänning över värmeelementen, även om den är kopplad på 2~NPE elle 3~NPE.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.