Kommer sätta en LED-strip under mina överskåp. Har ingen täckbit/front eller vad det kallas under mina skåp.
Alltså vill jag helst att LED-stripen inte ska synas och sprida ljuset bra.
Ska den sitta helt öppet eller i någon genomskinlig slang för att ge ett jämnt ljus?
Funderade på att fräsa in den i underkant på skåpen men det finns ju inte så mycket material att ta av så jag tror inte det blir bra.

Denna strip blir det.
Warm White 5M 300pcs 5050 SMD Flexible LED Strip Light Epoxy Waterproof IP65 Viewing Angle : 120 Degree

Jag fräste in den men har en täckfront under. Det kan bli ganska bländande om man inte döljer den på nåt vis.
Det finns även alulister till stripar att köpa.

Med tanke på ljusbilden, att den hamnar rätt och inte bländar osv så finns det stripar med "vinklat ljus" också.

Jag fräste alltså in den i täckskivan, inte i stommen:)

• ImageUploadedByByggahus.se1352798016.095730.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
3ple skrev:
Snyggt!
Den sitter helt öppen där inget som täcker den?
Hur djupt fräste du i täckskivan?

3ple skrev:
Såg bra ut! vad är det för led och har du använt alullist?

Tack:)
Stripen är 10mm bred så jag tog en 10mm fräs, djupet blev nog knappa 10mm. Inget annat som täcker den nej.
Den är varmvit och med en effekt på 4,8W/m.

3ple skrev:
Tack:)
Stripen är 10mm bred så jag tog en 10mm fräs, djupet blev nog knappa 10mm. Inget annat som täcker den nej.
Den är varmvit och med en effekt på 4,8W/m.
4.8W/m, räcker det bra? Till bänkbelysning brukar man använda 12W/m, men å andra sidan så är då dimmer obligatoriskt.

//Patrik

Tycker det räcker bra även om det alltid funkar med mer ljus.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
3ple skrev:
Tycker det räcker bra även om det alltid funkar med mer ljus.
Tack. Jag tänker ha min dimbar också ifall man vill dämpa ner den.

har sådan ledlist hos mig, blev kanon, tog en L-profillist och skruvade/limmade fast i framkant på skåpen så man slapp se ljuskällan (titta i min projekttråd här på byggahus så ser du hur det blev hos mig)

Vi har 4.8W/m under våra överskåp. Mer hadevarit för mycket, tycker jag. Blev precis lagom såhär (kanske lite för starkt på natten).

12W/m låter alldeles för mycket för en bänkbelysning tycker jag.

Är det varm vita som ger behagligast sken för bänkbelysning? Har ni trafo inne i skåpet, kopplad till dimmer/strömbrytare?

Vi har en passbit mellan köksskåpet och väggen, så i den satte elektrikern en rot-dosa undertill med drivdon och strömbrytare i.

Vår trafo sitter ovanpå skåpet, strömbrytaren sitter limmad under skåpet (dold av L-profilen)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.