Har ett dike med mindre flöde på tomten(16Ha) som mynnar ut i tjärnen inte långt från huset. Fallhöjd 70m på en 400meters sträcka. 120m på en 2000meters sträcka
Sommartid är det mest en rännil men vår,höst o vinter om det inte är fruset kan flödet ligga runt 10-20lit/sec
Är det nån här som pysslat med dylikt projekt och kan tipsa om lämpliga generatorer?
Borde ju gå att plocka ut några kwh/år?

Det här är jag intresserad av! :thumbup:

Ja det här kan bli ett intressant projekt, men det verkar inte finnas så många minikraftverk i sverige.

Börja med nån prototyp med kanske en bilgenerator å driv några 12V lampor.

ullberg
Jag har länge haft en liten dröm att äga ett mindre kraftverk (dock lite större än de du tänker dig), kul projekt!

Även om de primärt riktar sig till lite större anläggningar ("små" är relativt) kan det vara värt att läsa lite i boken [SRF (småkraftverkens riksförening), småskalig vattenkraft, projektering, konstruktion, drift, (2005)], eller SERO:s (Sveriges enerigföreningar riksorganisation) elektroniska material "små vattenkraftverk, en handbok", jag har haft den på CD, men kanske distribueras den lite mer modernt nu för tiden.

/U

Finns det inte nån slags "släpgenerator" man slänger i efter en (segel)båt?

Kan du dämma upp och få till fallhöjd på en säg 12 m och har flöde på som du sa 20 l/s och en verkningsgrad på 70% borde du kunna få ut runt 1,2kW.
Sen går det bort en del i överföringen och den biten.
Skriv gärna om hur det går om du börjar bygga.
( inte helt säker på om denna beräkn är rättvisande då den anv på större turbiner)

Redigerat:
Ska säkert inte vara stora kraftverket innan det krävs tillstånd.
När jag jagade älg bodde vi i en stuga som innan/efter älgjakten användes av småviltjägare. De hade med ett portabelt verk som de slängde i bäcken. Har dock ingen aning om hur mycket det gav.

Med 70 m fallhöjd ska du givetvis utnyttja så mycket som möjligt. Bygg en liten fördämning uppströms och lägg ett rör så långt du orkar/har råd. 400 meter är kanske overkill, och dessutom behövs det ett rätt rejält rör för att inte få för mycket förluster på sträckan. Trycket vid 70 m är också rätt högt (7 bar) vilket ställer lite extra krav på rören.

rickardg skrev:
Iofs lite högre flöde, men ett inspirerande projekt om DYI vattenkraftverk om du inte sett det tidigare: [länk]
Elinstallationerna där skulle platsa i tråden om värsta kopplingen...

Här finns det en kalkylator, http://www.reuk.co.uk/Calculation-of-Hydro-Power.htm, vet inte hur bra den är men om vi tar dina 70 meters fallhöjd och 10 liter per sec så kan du får ut en effekt av 4kW.
Jag skulle sätta igång direkt. Men som f91jsw skrev så måste du ha rejäla rör för tryckets skull. En Pelton eller Turgo turbin som i länken tidigare är ju bra vid höga fallhöjder.

http://www.renewablesfirst.co.uk/pelton-and-turgo-turbines.html

Har själv en liten bäck med damm på min tomt men tyvärr väldigt låg fallhöjd men funderar ändå på att sätta upp en liten turbin bara för att det är kul med vattenkraft.

Intressanta länkar
En peltonturbin lär väl passa bäst, sen 4 munstycken som sprayar hjulet
Slangar är dyrt och frågan är vilken dimension som är optimal, hur räknar man ut det?
Farsan har nog 50 meter pe slang i 50mm som skulle gå att laborera med
På 60 meters fall finns ett ställe som ganska enkelt skulle gå att dämma upp, dit bekövs ca 300 meter slang/rör

• Gilla
305
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.