Demmpa skrev:
Fluke har flera "strömtänger" som består av en sladd
[länk]
[länk]
[länk]
Visserliggen är dom relativt dyra.
Instrumenten du länkar till är bra på att mäta stora strömmar, men har inte tillräcklig upplösning för att mäta läckströmmar. Inte ens om man lyckas snurra den flexibla mätöglan några varv runt skyddsjorden får man tillräcklig upplösning eftersom upplösningen från början inte är bättre än 100 mA.

Det jag föreslog fungerar på alla tånginstrument, men det är en fördel med bra upplösning från början, eftersom man då inte behöver köra mätledaren så många varv genom instrumentet.
Av säkerhetsskäl bör man dessutom inte använda för tunn ledare. Den bör absolut klara att lösa säkringen vid en kortslutning till jord, och då får man inte plats med hur många varv som helst genom öppningen. Vanlig FK 1.5 mm2 rekommenderas. Som skyddsjord duger det med stor sannolikhet upp till 25A säkring.

Demmpa skrev:
Själva värmeelementen klarar 500V men elektroniken klarar inte det.
Många moderna hällar och inbyggnadsugnar har bara 230V som spänning över värmeelementen, även om den är kopplad på 2~NPE elle 3~NPE.
Elektroniken sitter mellan fas och nolla. Dessa kopplar man ihop vid meggning så det är något fel på spisen om den inte klarar det.

b_hasse skrev:
Om man är beredd att tillfälligt lossa skyddsjorden kan man använda en längre ledare och köra den flera varv genom tånginstrumentet. Med 10 varv får man 10 gånger högre upplösning osv.
Det var ett bra tips (av den typen man skulle varit nöjd om man kommit på själv!). Det skall jag ha i bakhuvudet vid andra tillämpningar. Fast i det här fallet, om jag kan tänka mig att lossa skyddsjorden så kan jag ju lika gärna strömmäta med min vanliga multimeter. Även min billiga sådan mäter ju enstaka mA AC utan problem.

(Javisst, den skall klara att säkert lösa en säkring också. Det gör den kanske iofs inte på mA området... Om man kan leva med risken att JFBn inte är heltrasig så är den risken kanske hanterbar.)

Redigerat:
Eftersom spisen sannolikt läcker i storleksordningen 30 mA mot skyddsjord, vilket är farligt för personer, och man kanske behöver ratta spisen för att utföra dessa mätningar så skulle jag direkt avråda från att koppla loss jorden och koppla den igenom en multimeter. Grytlappar och korktofflor kanske hjälper, men nja...

Det är nog illa att skarva jordledningen så att den kan lindas 10 varv i strömtången. Men är man bara noggrann så.

En fråga då: Om nu det allra mesta tyder på att det är spisen som felar. Hur kommer det sig då att vitvarufirman vill komma och byta ut JFB:n? Och till en hur dan JFB kan de tänkas vilja byta till, kan man tro?

M.a.o.: Är detta seriöst eller har dem tänkt sopa problemet under mattan genom att förbikoppla JFB:n? Vad ska man tro?

Lustigt. Vår spis beter sig precis likadant (Electrolux). Det har dock bara hänt cirka 5 - 10 gånger under kanske 2 - 3 år. I vårt fall brukar det hända när ugnen varit på ett tag och den sedan svalnar. De flesta gångerna har det bara varit att slå till JFB:n igen så funkar det.

Bo.Siltberg skrev:
Eftersom spisen sannolikt läcker i storleksordningen 30 mA mot skyddsjord, vilket är farligt för personer, och man kanske behöver ratta spisen för att utföra dessa mätningar så skulle jag direkt avråda från att koppla loss jorden och koppla den igenom en multimeter. Grytlappar och korktofflor kanske hjälper, men nja...

Det är nog illa att skarva jordledningen så att den kan lindas 10 varv i strömtången. Men är man bara noggrann så.
Visst. Att mäta på det här sättet (vare sig man kopplar loss, eller lindar extra varv) faller ju under "abrowinsch", så det kräver ganska mycket "hålla tungan rätt i munnen". Det är lättare att avråda från det, än att tillråda. (Det var därför jag skrev "om jag kan tänka mig att att lossa skyddsjorden". Det är inte självklart.)

Rätt sätt är med läckströmstång.

Jag kollade min multimeter när jag använde den idag och den är säkrad 200mA på mA området. Så om jag var rimligt säker på att JFBn inte var behäftad med några allvarliga fel, och jag dessutom var rimligt säker på att spisen inte hade någon kortslutning mot jord eller likande, så skulle jag nog själv våga mig på en dylik mätning. Men det är som sagt inte något att rekommendera någon annan, och faller helt klart under, "kom inte och gnäll hos mig om det går åt h-vete". En sådan mätning skulle mer vara för att se att det inte är så att man har många grejjor som läcker lite var och en p.s.s. att summan blir för stor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.