Var kan jag köpa ett variabelt motstånd av den typ som är lämplig för att testa en jordfelsbrytare ifrån ett vägguttag med?

Efterfrågar tips på lämplig produkt som jag kan åka och köpa någonstans.

Har redan besökt både Clas O. och Kjell & k. utan framgång, så vart åka nu?

Har du någon bekant som jobbar på elfirma? Då borde det inte vara omöjligt att få låna en installationstestare, som klarar av detta (och mycket mer).

ELFA 64-370-59 i serie med ett 5,6 kOhm motstånd 60-246-69 får du ca 15 -- drygt 30 mA. Effekten är på gränsen men med snabba mätningar går det nog bra.

ELFA har lagt ner i Malmö men det går att skicka ekonomi för 39 spänn.

Protte

Ett alternativ är att använda en 15 W glödlampa. Strömmen blir visserligen 65 mA, men om man endast vill testa att uttagen är rätt kopplade duger det bra.

Fast det gäller bara om glödlampan redan är tänd... Startströmmen ligger nog i värsta fall runt 10 ggr märkströmmen, men den faller ju ganska snabbt iofs.

Nu är emellertid mitt syfte att testa huruvida en JFB är överkänslig eller ej. Jag vill alltså belasta med 10, 15, 20 och 25 mA mellan L och PE, för att se när den slår ifrån. Finns det inte någon "låda med vred på", som går att köpa för en billig penning?

ELFA 64-370-59 i serie med ett 5,6 kOhm motstånd 60-246-69 får du ca 15 -- drygt 30 mA + plastlåda = låda med vred.
Det du söker "finns inte"
Med fler 5,6 kΩ sjunker ju strömmen allteftersom.

Protte

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Se där ja! Nu leder länken till en sida med flera modeller. Vilken av dessa är det som skulle passa för mitt användningsområde?

Mest en smaksak kanske, vred eller skjutreglage, eller ja, effekttåligheten bör nog inte vara för dålig heller.
T.ex. om du ställt in 30mA , ca 7,7kΩ blir det ca 7W, så det gäller att vara med och bryta själv omgående ifall JFBn inte löser.

Inte f-n skaffar man sig en dyr resistordekadlåda (och ett oscilloskop för att mäta frånslagstiden:cool:) bara för att testa en jfb.....:thumbdown:

Om du inte tycker att testknappen på jfb'n räcker, och vill ha "rätt" resultat är det en installationstestare som gäller.

(Att mixtra med lösa motstånd är heller inget man vill rekommendera...kan bli rätt varmt om den inte skulle lösa ut....och rätt hög spänning på trådarna.)

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
snaggletooth skrev:
Fast det gäller bara om glödlampan redan är tänd... Startströmmen ligger nog i värsta fall runt 10 ggr märkströmmen, men den faller ju ganska snabbt iofs.
Helt rätt, fast det är ändå värre, mätte upp ca 290 Ohm (800 mA) på en kall 15W.

Som du skriver stabiliseras strömmen snabbt enligt litteraturen, på ca 100 ms, vilket är betydligt kortare än JFBs frånslagstid på 300 ms.

Dock är det troligen så att elektroniken i en JFB triggar på ca en kvartsperiod (5 ms), och resten av utlösningstiden beror på trögheten i det mekaniska systemet.

Därmed är glödlampan ingen bra idé för kalibrerade mätningar.

PST skrev:
Inte f-n skaffar man sig en dyr resistordekadlåda (och ett oscilloskop för att mäta frånslagstiden:cool:) bara för att testa en jfb.....:thumbdown:

Om du inte tycker att testknappen på jfb'n räcker, och vill ha "rätt" resultat är det en installationstestare som gäller.

(Att mixtra med lösa motstånd är heller inget man vill rekommendera...kan bli rätt varmt om den inte skulle lösa ut....och rätt hög spänning på trådarna.)
Nej, man köper inget oscilloskop, Har man en laptop med fungerade batteri så behövs det inte. Man bygger sig bara en liten spänningsdelar för att dela ner matningsspänningen till 1V området så kan man använda ljudingången och lämplig programvara som oscilloskop. (Det är smart att köra på batteri, då är instrumentet garanterat potentialfritt. Ljudingångar kan annars vara jordade, och råkar man då få fasen mot jord så kan det bli "intressanta" resultat).

Motstånden är ingen större fara. Ett vanligt kvartsvattsmotstånd brinner upp på någon sekund och slutar leda (de skall tydligen kunna förkolna pss att resistansen minskar, men när jag prövade så läckte bara den magiska röken ut i god ordning, och det var det). Men man skall naturligtvis inte sätta sig i badkaret och hålla lösa motstånd med fingrarna samtidigt som man försöker hålla motståndsanslutningarna mot vägguttaget. Det är dömt att misslyckas. (Man ansluter istället motståndet med isolerade mätprobar eller dylikt. Den händige löder fast dem på en bit pertinax så har man dem ordnade på ett ställe). Bättre är istället att bygga sig en liten "labbänk". Först så börjar man förslagsvis med att ansluta en förlängningssladd till uttaget man skall testa s.a. man kan få en bättre arbetsställning. Och om man (som jag) har en kabel/grenuttag eller dylikt man kan slakta och t ex skruva U-båtar på de tre tåtarna som sticker ut så har man både ok isolation mot oavsiktlig beröring, samt "mätbrunnar" iom anslutningsskruven som är lätta att göra och bryta kontakt.

Jag har en gammal tråd här där jag mot slutet beskriver hur jag gjorde, komplett med grafer över utlösningsförloppet. Dock, den lille elektriker indian som tar efter måste förstå att han definitivt lämnat reservatet. Lugn, ordning, reda och känsla för arbete nära spänning, samt att man förstår att man tar sitt eget ansvar är en nödvändighet. Jag *rekommenderar* inte att någon annan gör så.

Med det sagt; "Installationstestare?!" Pytt, när man redan har alla grejjor man behöver liggande hemma och skräpar! Gratis. Bra karl reder sig själv! ;)

Redigerat:
Nytt förslag.

Använd en kondensator på ca 400 nF, 400V för att dra en ström på ca 35 mA. Exvis denna. En kondensator på 200 nF ger halva strömmen osv.

Fördelen med en kondensator är att den inte blir varm, så anslutningstiden spelar ingen roll. Se bara upp med att den kan vara laddad efteråt, man kan få en liten men ganska ofarlig kyss.

Skaffar man två blir det enkelt genom serie och parallellkoppling testa även halva och dubbla strömmen. Borde täcka in fint för test av över eller underkänsliga brytare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.