Här finns en räknare över tryckfall:

http://www.pressure-drop.com/Online-Calculator/index.html

Du behöver 5 meter rör för varje meter fallhöjd (som ger 0.1 bar). Om vi säger att du vill ha minst 5 liter/s flöde innebär det ett tryckfall på 0.06 bar med 50 mm slang, dvs du förlorar 60% av trycket. Det är nog i mesta laget. Med en 63 mm slang får du 20% tryckfall, det är kanske mer acceptabelt.

Den största problematiken när man ska anlägga ett eget vattenkraftverk är sällan tekniken. Det är juridiken som i praktiken sätter stopp för minivattenkraftanläggningar.

För att få ändra något i en befintlig vattenväg krävs i regel en så kallad vattendom. I vattendomen fastställs hur mycket vatten du får tappa ut. Du blir dessutom underhållsskyldig för alla olägenheter som din vattenanläggning kan orsaka.

Det är en väldigt intressant teknik, men se till att vara påläst om konsekvenserna innan du sätter spaden i marken. Det kan blir oerhört dyrt annars.

Men här var det väl inte frågan om att ändra något flöde eller vattenstånd. Det behövs såvitt jag vet ingen vattendom för att täcka över ett befintligt dike som det ju är frågan om här.

f91jsw skrev:
Men här var det väl inte frågan om att ändra något flöde eller vattenstånd. Det behövs såvitt jag vet ingen vattendom för att täcka över ett befintligt dike som det ju är frågan om här.
Man behöver ingen vattendom för att lägga ner en vägtrumma eller motsvarande som inte ändrar vattenvägen. Jag tyckte jag läste här ovan om att göra fördämningar och sådant. Sånt är bara att glömma utan vattendom.

Vattendom för ett dike verkar lite overkill. Min känsla är att ska man söka tillstånd så kommer det ta flera år och dessutom aldrig att godkännas.
Elbolagen kommer ju att förlora intäkter
Rinner dessutom till 70% på min mark och nån megadamm lär det inte bli, inga grannar som kan störa sig heller här ute i bushen

TomHed75 skrev:
Vattendom för ett dike verkar lite overkill. Min känsla är att ska man söka tillstånd så kommer det ta flera år och dessutom aldrig att godkännas.
Elbolagen kommer ju att förlora intäkter
Rinner dessutom till 70% på min mark och nån megadamm lär det inte bli, inga grannar som kan störa sig heller här ute i bushen
Problemet med vattenanläggningar är att de nästan alltid påverrkar omgivningen och andra fastigheter. Om du gör något med vattenvägen (fördämning, vatttenavledning, minskat/ökat flöde etc) så är du och framtida ägare av vattenanläggningen skyldig att åtgärda och kompensera all påverkan nedströms oavsett om det beror på din anläggning eller ej. Det kallas i juridiska termer för "strikt ansvar".

Och underskatta inte myndigheterna när det gäller vattenfrågor. De är verkligen stentuffa om de upptäcker att du dämt upp bäcken utan tillstånd.

Det finns liksom en anledeing till varför småskalig vattenkraft inte slagit igenom på samma sätt som annan småskalig kraftproduktion.

Nähädu skrev:
Jag tyckte jag läste här ovan om att göra fördämningar och sådant. Sånt är bara att glömma utan vattendom.
Jag tror du har fel. Jag tror inte det behövs en vattendom för en liten fördämning i ett dike, så länge inte flödet påverkas. I så fall skulle det ju behövas vattendom för att anlägga en trädgårdsdamm.

TomHed75 skrev:
Är det nån här som pysslat med dylikt projekt och kan tipsa om lämpliga generatorer?
Hur långt från huset kommer det tänkta "turbinhuset" att stå? Vad tänkte du använda elen till? Värme?
Ju längre du behöver transportera strömmen ju högre spänning eller grövre kablar behöver du.
Kanske en generator från ett litet eldrivet elverk vore något? Fast de behöver ofta ganska höga varvtal.

f91jsw skrev:
Jag tror du har fel. Jag tror inte det behövs en vattendom för en liten fördämning i ett dike, så länge inte flödet påverkas. I så fall skulle det ju behövas vattendom för att anlägga en trädgårdsdamm.
Rent teoretiskt så är det okej att dämma ett vattendrag om dammen inte kan påverka andra fastigheter eller något annat som andra kan påverkas av, t.ex. fiske och biologiska effekter. Problemet är att ett vattendrag nästan alltid påverkar andra. Hur ska man kunna bygga en damm som inte påverkar flödet? Uppströms dammen kommer förstås både flöde och vattennivåer att påverkas.

Är man det minsta tveksam så avråder jag starkt för att ens försöka, eftersom det kan bli oerhört dyrt om man ertappas.

Det enklaste är att ringa länsstyrelsen (vattenmyndigheten/vattenvårdsenheten) och fråga. Du behöver ju inte uppge namn och var det gäller om du är betänksam för att "väcka den björn som sover." Det är som sagt ett stalltips att det är tillståndspliktigt. Kraftverk påverkar exv. fiskvandring osv. (Vet inte hur mycket fisk det bor i just det här diket, men, men:)) Du får ett mindre h-vete om du gör tillståndspliktiga ingrepp i vattenvägar utan tillstånd.

Nuvarande strömning är att *återställa* tidigare påverkade vattendrag (vi har skrivit på EU-direktivet som säger bla detta). Så det pågår snarare en rivning av småkraftverk (särskilt i södra Sverige), än en utbyggnad.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Inga fiskar eller andra skyddsvärda arter, detta gäller som sagt ett dike. Avvattnar en myr/kärr.
Den ev dammen skulle bli en cementgjutning på 30cm vid ett naturligt hinder för att få intaget hyfsat under vatten så länge som möjligt
Vatten kommer alltså att kunna rinna över "dammen"
Om man köper all mark som berörs skulle man få tillstånd då?
I dessa tider så tycker man att minikraftverk borde uppmuntras men uppenbarligen så får typ 100% avslag

Vid en ansökan om vattendom kommer du att behöva redogöra för alla biologiska effekter som din damm kan komma att orsaka, både på kort och lång sikt. Påstår du att det inte finns några fiskar, skaldjur eller annat nedströms eller uppströms vattenvägen som påverkas får du vara beredd att kunna bevisa det.

Det måste sägas. Det är oerhört dyrt, tidsödande och besvärligt att få en vattendom utdömd, så dyrt att stora kraftbolag sällan ser det som värt besväret. Dessutom är det förenat med oerhörda kostnader om något skulle hända, på grund av det strikta ansvaret.

Det är tyvärr så att man inte ens egentligen får gräva ett dike på egen mark utan tillstånd... Lite roligare är att man nog måste underhålla ett befintligt dike medelst rensning, men har det gått ett antal år så behöver man tillstånd för att rensa diket, för då "påverkar man naturen".....Vi har en hel kader av "skansenfashister" som betalas med skattemedel och viten i det här landet....och de blir fler för varje år, och mer regler tillkommer....

Handlar det dessutom om ett dike som avvattnar en myr så kommer kommunen eller länstyrelsen garanterat att ha synpunkter på alla former av reglering. Att avvattna en myr kräver tillstånd, vilket jag hoppas att du har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.