Har sökt och läst massa trådar, men är ändå inte nöjd.
Några alternativ:
Rör med gummikabel som mynnar ut under bastuagg.
Rör med EKK till dosa och gummi från dosa till agg.
Hur ser det ut hemma hos er?
Några alternativ:
Rör med gummikabel som mynnar ut under bastuagg.
Rör med EKK till dosa och gummi från dosa till agg.
Hur ser det ut hemma hos er?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
En amatörs svar:
Till 16A 20 mm rör med 4x2,5 mm FK (4 st om inte nolla behövs till någon styrning, annars 5) till dosa. I dosan dragavlastning och helst värmebeständig flexibel siliconkabel om det behövs beroende på var anslutningen på aggregatetet är (utsatt för värme?), annars gummikabel. Eftersom man kastar vatten på ett agg, känns stänkskydd över dosa och anslutningar och att välja rätt IP klass rätt viktigt (lite osäker på badrum, men vattenbestänkta delar skulle jag ha minst IPX5).
Till 16A 20 mm rör med 4x2,5 mm FK (4 st om inte nolla behövs till någon styrning, annars 5) till dosa. I dosan dragavlastning och helst värmebeständig flexibel siliconkabel om det behövs beroende på var anslutningen på aggregatetet är (utsatt för värme?), annars gummikabel. Eftersom man kastar vatten på ett agg, känns stänkskydd över dosa och anslutningar och att välja rätt IP klass rätt viktigt (lite osäker på badrum, men vattenbestänkta delar skulle jag ha minst IPX5).
Finns någon tråd, någon stans. Läste själv om det för några år sen när mitt aggregat skulle anslutas.
Vet dock inte var...
Slutsatsen i den tråden var att följa tillverkarens anvisningar.
Kollade lite snabbt på ett av Tylös aggregat. Där stog det:
Aggregatet ansluts med vanlig standardledning (Fk eller EKK), godkänd för fast installation. Eventuell enkelledare (Fk) skyddas i elrör (VP) fram till aggregatet.
Så leta rätt på manualen eller googla på tillverkarens hemsida. Kan skilja sig
från ovanstående.
Vet dock inte var...
Slutsatsen i den tråden var att följa tillverkarens anvisningar.
Kollade lite snabbt på ett av Tylös aggregat. Där stog det:
Aggregatet ansluts med vanlig standardledning (Fk eller EKK), godkänd för fast installation. Eventuell enkelledare (Fk) skyddas i elrör (VP) fram till aggregatet.
Så leta rätt på manualen eller googla på tillverkarens hemsida. Kan skilja sig
från ovanstående.
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Jag vet inte så mycket om lämpliga kabelval för bastu. Men gummikabel i rör går bort, den får inte förläggas i rör. Dessutom så måste en lös kabel vara dragavlastad. Även om aggregatet sitter fast så kan ju någon dra i kabeln.
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Det där med FK i VP rör låter ju som något som kan fungera om anslutningspunkten på aggregatet sitter kloss mot väggen.
Det är Svensk El standard som gällerOMLAJA skrev:Finns någon tråd, någon stans. Läste själv om det för några år sen när mitt aggregat skulle anslutas.
Vet dock inte var...
Slutsatsen i den tråden var att följa tillverkarens anvisningar.
Kollade lite snabbt på ett av Tylös aggregat. Där stog det:
Aggregatet ansluts med vanlig standardledning (Fk eller EKK), godkänd för fast installation. Eventuell enkelledare (Fk) skyddas i elrör (VP) fram till aggregatet.
Så leta rätt på manualen eller googla på tillverkarens hemsida. Kan skilja sig
från ovanstående.
[h=2]Elinstalationsregler SS 436 40 00 + R1, utg 2:2009[/h]
Inte tillverkaren föreskrifter / rekommendationer
Han vet inte dina förutsättningar i just din bastu gällande vatten och dylikt
Eller ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det blir bara mer och mer oklart.
Kabelval ordnar sig eftersom det finns klara föreskrifter. Det är rent praktiskt hur man brukar välja att göra som jag undrar över.
Det måste finnas massor av folk på forumet som har bastu och kan titta under?
Kabelval ordnar sig eftersom det finns klara föreskrifter. Det är rent praktiskt hur man brukar välja att göra som jag undrar över.
Det måste finnas massor av folk på forumet som har bastu och kan titta under?
På jobbet har jag för mig att det hänger FK från väggen till aggregatet, känns lite märkligt, FK får väl aldrig förläggas utan rör?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Nej, det är fel. De kanske har legat i en slang som svettats bort...
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Hej, rev ut min bastu förra veckan. Aggregatet var inkopplad med gummikabel till dosa som var IP nånting(dragavlastad). Till dosan var det EK i slang.
Tack!
Men för sjutton säger jag till mig själv, jag grubblar än.
Om jag drar rör från centralen som mynnar ut under aggregatet kan jag ju bara dra FK, det blir för många kurvor för EKK. Jag kan låta röret mynna ut i en utanpåliggande dosa i bastun för att sedan dra gummi, med dragavlastning. Men hur får jag röret/slangen att ansluta tätt mot utanpåliggande dosa? Eftersom det kommer in bakvägen.
Ett annat alternativ är att dra rör med FK från centralen till en kopplingsdosa på utsidan av bastuväggen, sedan dra nästan rakt rör till under agget, peta i EKK i denna korta del och fint ansluta den i utanpåliggande dosa. Och gummi till agget.
Om jag drar rör från centralen som mynnar ut under aggregatet kan jag ju bara dra FK, det blir för många kurvor för EKK. Jag kan låta röret mynna ut i en utanpåliggande dosa i bastun för att sedan dra gummi, med dragavlastning. Men hur får jag röret/slangen att ansluta tätt mot utanpåliggande dosa? Eftersom det kommer in bakvägen.
Ett annat alternativ är att dra rör med FK från centralen till en kopplingsdosa på utsidan av bastuväggen, sedan dra nästan rakt rör till under agget, peta i EKK i denna korta del och fint ansluta den i utanpåliggande dosa. Och gummi till agget.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Och slangen ska dras på den kalla sidan av väggen.
//Patrik
//Patrik
