Jag har börjat riva ned innertaket i en lägenhet från 1936 för att sätta upp en mellanvägg. Precis där mellanväggen ska placeras går det två stålrör innehållande kablar till en lampa samt till ett vägguttag. Jag skulle vilja kapa bort 1 meter av stålrören för att kunna sätta upp mellanväggen. All el i innertaket kommer att dras ny senare, men jag vill ha några decimeter ledning ut ur varje rörände för att kunna isolera kablarna medans jag bygger samt något att skarva/dra med för elektrikern. Hoppas ovanstående gick att förstå.... Jag vill alltså kapa av stålrören utan att kapa ledningarna inuti.

Hm, kan bli en sprakande övning!

Du kan väl kapa rören i två steg. Först ta bort en halv meter, och sedan dra tillbaka ledningarna en hal meter i det återstående röret för att därefter kapa detta. Då borde du kunna fiska fram en halm meter ledning för att dra ny tråd.

Att bara kapa rören utan att riskera kablarna verkar väl svårt. De lär vara rätt sköra om de har suttit där sedan 36.

Säkringen är av, så sprakande ska vi nog slippa. :-)

Problemet är att jag inte kommer åt andra änden av röret, så jag kan inte dra tillbaka kablarna.

Förstår jag dit rätt om du inte kommer åt båda ändarna av röret? Kommer du inte ens åt kablarna ens i väggkontakten eller vid lampan? Någon stans borde du kunna dra i dem.

Jo, jag kommer åt kablarna på lamp/uttagssidan, men inte på säkringssidan.

Om du kapar röret lite försiktigt med en bågfil eller tigersåg, såga "runtom" så kommer du inte att kapa kabeln, isoleringen lär ju ta skada, men syftet med att behålla kabeln var väl bara för att ha som dragtråd senare?

Skarva på en tråd i uttagsdosan så att du kan dra ut den tråden när du sedan tar bort det kapade röret.

Jag skulle nog använda en rörkap med skärtrissa, bara att vrida på tills röret släpper, ingen risk att kapa trådarna.

Yttersta försiktighet krävs dock, isoleringen är antagligen helt rutten..

//Jante

Rörskärare var en bra idé! Det ska jag prova.

Annars funkar ett bågfilsblad bra, kapa försiktigt runtom, sen brukar det gå fint knäcka av röret.

Rörskärare ger en ful och vass grad på insidan.
Bågfil är ett lämpligt verktyg, såga lite runt om så går det att bryta av.

Protte

Dra en utanpåliggande kabel undertiden du renoverar.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Lymmeln skrev:
En rörkap typ knubbis är precis vad elektriker brukar använda ex.
[länk]
Funkar dessa verkligen på "stålrör"?

Alfredo skrev:
Funkar dessa verkligen på "stålrör"?
Bra fråga. Normalt sett finns det speciella trissor för stålrör, dessa är nog att föredra.

Men om spänningen är bruten, och trådarna bara skall användas som dragtrådar senare, så behöver man ju inte vara så himla försiktig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.