Man kan ha en dosa där man slår ut hål i baksidan mot väggen och sedan tätar igen, det är ju enklast. Annars gå ut under tex och upp samt fästa i passande "muff" och förskruvning....ja, det finns varianter.

Man får ju frångå SS så länge man dokumenterar avvikelsen och den uppfyller elsäkerheten på ett betryggande sätt. Att komma ut med flexslang snett neråt, dra in den direkt i aggregatet och ansluta i förskruvning uppfyller samma säkerhet som dosa och anslutningssladd. Att koppla lös aggregatet vid ev fel är heller inte svårare med denna lösning. Sen att tillverkarens instruktioner ska följas... jaja... Hur känns det EGENTLIGEN att ansluta ett aggregat utan jfb? Av någon outgrundlig anledning så säger även elföreskrifterna att bastuaggregat ej behöver föregås av jfb. I min värld HELT galet. Varför fokuserar inte folk på detta som mer konkret kan innebär fara för person?!

Det svåra är att veta om tillverkaren har grund för sina krav eller om det bara är slentrian. Det är en fråga som man bara behöver gräva i om det skulle vara opraktiskt att följa deras anvisningar.

Varför aggregatet är undantaget från JFB läste jag nyligen ett svar på. Det var våra bastuvänner öster om bottniska viken som motsatte sig detta av oklar anledning. Det skulle därmed vara fånigt om den internationella standarden inte medgav detta undantag även för de få procent som övriga marknaden stod för.

Det är ju förvisso en förklaring men det är fortfarande lika farligt. Känns ju befängt att medvetet välja bort en livförsäkring i en miljö som man vet är potentiellt livsfarlig om det vill sig illa. Fokus på elsäkerhet?

Utöver nätspänning har mitt aggregat även en kabel till extern temperaturgivare och en kabel till manöverpanelen. Förslag på hur dessa lämpligast dras om, för jag vill inte dra dem utanpå panelen? Det är egentligen kabelgenomföringen vid bastupanelen jag funderar på. Bakom panelen blir det en flexslang, så man kan dra ut kabel och byta vid behov. Flexslang som går igenom bastupanelen snett nedåt, och helt enkelt slutar någon cm utanför bastupanelen skulle funka. En slang för resp kabel, temperaturgivare och till manöverpanelen. Känns kanske inte helt bra att ha en öppen flexslang som mynnar i bastun!?

Andra förslag?

Metall-"Dusch-slang" som alltid fanns till oljebrännare/pannor mm förr i tiden och gummi-isolerade ledare inuti..fint.

Man kan ju också försöka hitta "strykjärnskablage" (Textilomspunnen gummikabel ??)

Annars verkar normen vara gummikabel, dragen långt ner mot golvet, det är förvånansvärt kallt på golvet i en bastu, kritiska punkten är väl själva inkopplingen till aggregatet, PVC (EKK/VP/SLANG) ska man nog undvika där....som sagt.

fredrik.n skrev:
Känns kanske inte helt bra att ha en öppen flexslang som mynnar i bastun!?
Andra förslag?
Är inga problem med en flexslang. Du släpper ju ut den genom panelen under aggregatet och ända in i aggregatet där du fäster den, en bra och enkel lösning.
Vad ser du för problem med det?

• Gilla
larssaman
  • Laddar…
Även om det är kallt nära golvet i bastun så kan chassit på aggregatet bli lite väl varmt för "standardplaster", så det är nog själva sista biten in i aggregatet som gör att man vill ha värmetåligt kablage

AndersS skrev:
Är inga problem med en flexslang. Du släpper ju ut den genom panelen under aggregatet och ända in i aggregatet där du fäster den, en bra och enkel lösning.
Vad ser du för problem med det?
Det jag försökte förklara var att jag tänkte att de två flexslangarna för manöverpanel och tempgivare skall sluta strax utanför bastupanelen, och sedan fortsätta utan skydd in i aggregatets undersida, där anslutningarna finns. Då får jag en "öppen" flexslang vid väggen. Därifrån går kablarna oskyddade in i aggregatet. Men, jag skall kolla hur det ser ut vid anslutningen till aggregegatet, om det finns plats att dra in två flexslangar, en för respektive kabel.

Finns det något som hör löst det på annat sätt?

Enkelisolerade ledare får man endast ha i rör, i kopplingsskåp etc.. Absolut inte öppen mellan vägg och bastuagg.

Sen är det ju rätt intressant att den specade max-temperaturen för EKLK och liknande inte skiljer sig så mkt från gummikabeln, men det är som nämnts ovan inte drifttemperaturen på kort sikt som är problemet, utan att PVC med tiden blir sprött av värme, än värre med de nya halogenfria materialen har jag för mig (Problem tex i ljus-armaturer),

Dvs isoleringen kan blir hård och spricka sönder vid beröring, inte så bra...

gummi är kanske inte heller det mest ideala, egentligen kanske man borde titta på siliconkabel, (Tex ÖLFLEX® HEAT)..

Men åter igen, Låt elröret sluta i en dosa i/på väggen och gå med gummikabel därifrån till aggregatet enligt tillverkarens instruktioner...

PST, vi pratar fortfarande om olika kablar. Vad gäller 3-fas matningen är jag helt klart med på att en väggdosa, med tätning av inkommande 20mm slang, och en utgående gummikabel till aggregaget.

Det jag nu frågar om är två andra kablar, en till manöverpanelen, och en till temperaturgivaren. Dessa två kablar bär ingen starkström, och kan lika gärna monteras utanpå panelen, dvs helt öppet, enligt tillverkarens instruktioner. Men, jag vill inte ha dessa röda kablarna synliga i bastun, och vill därför dra dem bakom panelen i flexslangar. Där dessa flexslangar kommer ut från panelen tänker jag mig sista biten utan flexslang, dvs dra kablarna sista 20cm fritt in till aggregatet. Då blir flexslangarna öppna i ändarna, intill panelen. Är ni med mig?

Täta slangarna då bara. Ta något värmetåligt som brandtätning.

Samma svar egentligen: oavsett starkström eller ej, är kabeln förbunden med bastuaggregatet, eller ligger i den varma delen av bastun är bonn-plast(PVC o likn) inte bra. Är de "röda" kablarna gjorda för bastu-miljö kanske de rentav är silikonisolerade....eller likn. Är det ingen energitransport i kablarna i fråga är det såklart bättre ju längre ifrån värmen de ligger. (Bakom panelen är det då litet kallare). Om kablarna levererades med aggregatet kan det ju knappast vara fel att använda dem sista biten heller....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.