Status
Inte öppen för fler kommentarer.
O
lars_stefan_axelsson skrev:
Är du inte lite väl hård nu?
Nej, det tycker jag inte. De stycket du citerade är, med undantag av svordomen, mer eller mindre ordagrant vad som skrivs här till och från.

Jag, menar, det kan ju i det här fallet faktiskt vara på sin plats att TS inser att han ligger i minoritet bland gruppen som faktiskt inte kan i närheten av tillräckligt och ändå kopplar?
Du hänvisar själv till Dunnig-/Kruger-effekten. I de fall den verkligen är relevant säger teorin att det inte spelar någon roll vad du skriver, eller vem som skriver det, personen i fråga är redan övertygad om att hans eller hennes förmåga och kunskap är tillräckliga och avfärdar alla andra.

Kampen mot nätmobbning i all ära, men här kan man ju både ta livet av sig och elda upp huset, så att vara lite skarp/tydlig/raljant i sina formuleringar kan ju ändå vara på sin plats.
Jag har inget emot att folk säger ifrån eller använder skarpa formuleringar. Det är helt på sin plats. Däremot är det helt galet att raljera. Dels är det en otrevlig retorisk härskarteknik. Dels har det ofta omvänd effekt och får enbart den som blir utsatt för det att bli förbannad eller känner sig förolämpad och därmed helt ignorera alla goda råd. Sedan eskalerar konflikten och ursprungsfrågan glöms helt bort.

Men det känns som du inte riktigt förstår vad det är jag opponerar mig emot. Antag att t.ex. Bo eller någon annan med gott anseende i forumet svarar på en galen fråga. Han skriver "Det här är inte ett lämpligt projekt att ge sig på om man inte vet exakt vad man gör. Det kan gå mycket illa. Din fråga tyder på att du inte har tillräckliga kunskaper och det ligger på en nivå som inte är lämplig att försöka förklara på nätet. Kontakta en elektriker!". Det tycker jag är ett utmärkt svar.

Men...

Sedan kommer det tio personer till som håller med och kastar sig omedelbart på tangentbordet och skriver nästan samma sak "Ja, ring elektriker!" och "Du fatter inte!", etc. Det tycker jag är helt onödigt. Bättre att läsa Bos inlägg, tänka "Ja, han har helt rätt!" och sen ignorera det. Vill man ändå visa att man håller med Bo är det fullt tillräckligt att klicka på Gilla-knappen. Tråden kommer sedan lugn och stilla att somna in om ingen häller på mer bränsle hela tiden.

Tyvärr är det här inte bara ett beteende som gäller förmaningar och pekpinnar. Många skriver helt onödiga inlägg som inte tillför något eftersom de bara upprepar exakt samma sak som någon annan redan skrivit tre inlägg längre upp i tråden, tre dagar innan. Ibland känns det som folk bara skriver för att visa att de också vet, att de också kan och att de minsann har "rätt" åsikter och därmed faktiskt skall få vara med i "inneklicken".

Redigerat:
Men bäste "Steamboy" du klarade inte att avvakta TS svar på de goda råden som finns i denna tråd utan kände tydligen ett starkt behov att trasa sönder tråden ännu mera. Om du slutar att skriva så kommer även "lars_stefan axelsson" med all säkerhet att sluta.

Lägg ner är mitt förslag till dig.:) :)

Steamboy skrev:
Många skriver helt onödiga inlägg som inte tillför något eftersom de bara upprepar exakt samma sak som någon annan redan skrivit tre inlägg längre upp i tråden, tre dagar innan. Ibland känns det som folk bara skriver för att visa att de också vet, att de också kan och att de minsann har "rätt" åsikter och därmed faktiskt skall få vara med i "inneklicken".
Det här är OT, så jag lämnar det här, MEN, jag skulle ändå vilja påpeka att man skall vara lite försiktig. Om 10 andra välrenommerade forummedlemmar läser inlägget och håller med, och därför inte säger något så betyder det att TS inte får reda på det. Dvs TS vet inte om tråden bara innehåller ett inlägg för att ingen är intresserad, eller för att det enda svaret är så perfekt att det inte finns något att tillägga. Jag vet ju vilket tyngd ett svar från Bo har, eller Patrik_Hed eller elmont eller ... (ingen glömd), men det vet ju inte alla, särskilt inte nykomlingar.

Så några "me too" är inte alltid överflödiga.

Men nu lovar jag att inte prata mer om det här. Lovar! :)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
LGG-01 skrev:
Om du slutar att skriva så kommer även "lars_stefan axelsson" med all säkerhet att sluta.
Touché! :o;)

Nu har jag stängt denna tråd, det gick inte att hålla den till frågan.

Till trådskaparen: Om du behöver ställa fler frågor, starta en ny tråd, eller skicka PM till mig så öppnar jag den här igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.