Försök hitta spiken du. Det kanske t.o.m går att gissa i förväg vilken spik det handlar om genom att gissa rörets position.

Det där gick ju inge vidare, jag lyckades inte hitta någon strömsatt spik. Med lite tur så har elektrikerna något ess i rockärmen. Annars blir det väl att slita ut befintliga FK ur röret och sen försöka få igenom en dragfjäder för att försöka dra i nya ledare. Och funkar inte det så får jag ta till en backuplösning med en kombination av infällt och utanpåliggande nydragning.

Det är inga problem för elektrikern att få i en fjäder, han är nog så smart att han knyter fast fjädern i dom trådar han drar ut.

Sådär, nu har elektrikerna löst problemet med en kombination av våldsdragning i trådarna, kabelsmörjmedel och yrkeserfarenhet. De kunde inte avgöra om det handlade om genomspikning eller något annat stopp i kombination med induktiv överhörning.

Som kabelsmörjmedel körde de med samma smörjmedel som rörmokarna använder när de sätter ihop avloppsrör, och det finns på den lokala järnaffärn. Det blir att köpa en flaska sånt till då jag ska vålda in dubbla cat6-kablar i ett gammalt metallrör.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.