Har en äldre EKKJ 3x2.5 med jordfläta från huset till ett mindre uthus.
Den satt tidigare i en äldre TN-C central och då användes som 3-fas ledning (16A). Nu har jag TN-S överallt bland centralerna och då kan jag ju inte använda kabeln som 3-fas längre. Men eftersom det är samma färg på ledningarna (svarta) så undrar jag hur jag lättast märker/mäter upp vilken ledning som är vilken om jag skulle vilja använda den som en 1-fas ledning?
Vill inte gräva upp kabel då den ser fräsch ut och ligger lite otillgängligt.
Då flätan ser "tjock" ut, så antar jag att man teoretiskt skulle kunna använda den till 2-faser, för att kunna använda tex ett 400V element, men är det idag tillåtet?
Den satt tidigare i en äldre TN-C central och då användes som 3-fas ledning (16A). Nu har jag TN-S överallt bland centralerna och då kan jag ju inte använda kabeln som 3-fas längre. Men eftersom det är samma färg på ledningarna (svarta) så undrar jag hur jag lättast märker/mäter upp vilken ledning som är vilken om jag skulle vilja använda den som en 1-fas ledning?
Vill inte gräva upp kabel då den ser fräsch ut och ligger lite otillgängligt.
Då flätan ser "tjock" ut, så antar jag att man teoretiskt skulle kunna använda den till 2-faser, för att kunna använda tex ett 400V element, men är det idag tillåtet?
Det kan finnas vita siffror om du tittar noga men det kan också ha försvunnit. Har du en vanlig multimeter kan du enkelt summra ut vilken som är vilken. Använd den koncentriska skärmen till jord, kolla bara så den ser fräsch ut samt kontinuitet.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Även många äldre EKKJ har en märkning, t.ex. en svag siffra på varje svart ledare. Annars kan du koppla in ett batteri (eller något kraftigare) och mäta fram vilken bortre ände som du söker.
Men hur menar du att du skulle kunna använda flätan till 2 faser? Dels ska den bara användas till PE skyddsjord eller PEN (kombinerad nolla och skyddsjord), sedan blir det ju kortis om du försöker göra det jag utläser ovan. Men du kanske syftade på att använda två fasledare i kabeln plus skyddsjord?
Men hur menar du att du skulle kunna använda flätan till 2 faser? Dels ska den bara användas till PE skyddsjord eller PEN (kombinerad nolla och skyddsjord), sedan blir det ju kortis om du försöker göra det jag utläser ovan. Men du kanske syftade på att använda två fasledare i kabeln plus skyddsjord?
Ok. Jag skall skala av lite skydd och se om jag ser något. Annars testar jag era förslag. Tack!
Tänkte alltså använda två ledningar till faser och den tredje till nolla och jordflätan till jord. Men bara om det är tillåtet idag.
Tänkte alltså använda två ledningar till faser och den tredje till nolla och jordflätan till jord. Men bara om det är tillåtet idag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
1=fas L1
2=fas L2
3= Neutral
2=fas L2
3= Neutral
Sätt upp en JFB i andra änden istället....
Är nog riktigt trögtänkt pga obefintlig sömn senaste dagarna orsakat av nyfödd bebis, men jag förstår inte riktigt hur du tänker dig att jag skall göra?Enk Projektet skrev:
Känns som du tänker gå från TN-S till TN-C och tillbaka till TN-S? Trodde det inte var tillåtet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Enk menar nog att gå ut med en tvåfasgrupp före JFB i centralen (separata N och PE), som sedan går till en JFB i uthuset. Då hamnar den ju närmast till.
Om det inte medför olägenheter kan JFBn även sättas i matande central.
Eller så hade du kanske tänkt låta uthuset gå under matande centrals JFB vilket också går bra om inte uthuset behöver sektioneras på en egen.
Om det inte medför olägenheter kan JFBn även sättas i matande central.
Eller så hade du kanske tänkt låta uthuset gå under matande centrals JFB vilket också går bra om inte uthuset behöver sektioneras på en egen.