Jag ska byta en 400 W radiator, 230 volt i liten hall i hus byggt 1970. Säkringen är gemensam för hallen, tvättrum, toalett och kök och med en radiator i i varje rum. Vägguttag finns endast i köket och är jordat.
Radiatorn som jag har köpt har en stickkontakt som måste klippas av då tidigare radiator var fast ansluten och det inte finns något vägguttag i närheten.
Har köpt en lämplig (?) dosa (se bild) och undrar hur jag ska koppla de olika trådarna.
Radiatorn som jag har köpt har en stickkontakt som måste klippas av då tidigare radiator var fast ansluten och det inte finns något vägguttag i närheten.
Har köpt en lämplig (?) dosa (se bild) och undrar hur jag ska koppla de olika trådarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör byta ut kulodosan mot en kopplingslåda gjord för element, med en sådan kopplingslåda är det sedan lätt att tillfälligt ta bort elementet eftersom den är kontaktförsedd. Med en sådan kopplingslåda följer det med kopplingsschema.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Om du är absolut tvärsäker på att det är 230V och inte 400V i kopplingen (ex. genom att läsa typsylten på den gamla radiatorn som satt där, eller ännu hellre, mät upp spänningen med en multrimeter.
Då bör du i den klippta kabeln till den nya radiatorn ha en blå tråd som kopplas till den blåa i dosan, du bör ha en brun tråd (den kan ha en annan färg), den kopplar du till den svarta tråden i dosan. Och troligen (helst) har du en gröngul tråd som kopplas till gulgrön. Gulgrön är skyddsjord, och är du det minsta tveksam över kopplingen av gulgrön så låt bli att koppla in radiatorn. Det är troligen det enda som kan bli riktigt livsfarligt om du kopplar fel, då blir radiatorn spänningsförande och livsfarlig att beröra.
Vissa radiatorer saknar skyddsjord, de skall då vara dubbelsisolerade (kallas även klass 2 isolation). Om radiatorn uppfyller kraven för klass 2 så skall det finnas en symbol med 2 kvadrater i varandra på radiatorn.
Om radiatorn saknar gulgrön skyddsjord, och du inte hittar symbolen så skall du inte använda radiatorn.
Som jag ser de så finns det 3 möjliga farliga fel att göra när du byter radiatorn.
1. förväxling av skyddsjord.
2. Fel spänning, det visar sig vara 400V i kopplingen trots att man är tvärsäker på att det är 230V, Akut risk för brand.
3. Att du gör ett rent praktiskt fel vid inkopplingen, en dålig kontakt ger brand (när det är såpass strömmkrävande saker som en radiator). En felaktigt skalad tråd kan ge kortslutning (brand).
Ytterligare en sak att hålla koll på är att om radiatorn sitter i ett våtrum, eller annat utrymme med speciella krav på kapsling och isolation så gäller det att välja en produkt som är avsedd för sådan montering.
Då bör du i den klippta kabeln till den nya radiatorn ha en blå tråd som kopplas till den blåa i dosan, du bör ha en brun tråd (den kan ha en annan färg), den kopplar du till den svarta tråden i dosan. Och troligen (helst) har du en gröngul tråd som kopplas till gulgrön. Gulgrön är skyddsjord, och är du det minsta tveksam över kopplingen av gulgrön så låt bli att koppla in radiatorn. Det är troligen det enda som kan bli riktigt livsfarligt om du kopplar fel, då blir radiatorn spänningsförande och livsfarlig att beröra.
Vissa radiatorer saknar skyddsjord, de skall då vara dubbelsisolerade (kallas även klass 2 isolation). Om radiatorn uppfyller kraven för klass 2 så skall det finnas en symbol med 2 kvadrater i varandra på radiatorn.
Om radiatorn saknar gulgrön skyddsjord, och du inte hittar symbolen så skall du inte använda radiatorn.
Som jag ser de så finns det 3 möjliga farliga fel att göra när du byter radiatorn.
1. förväxling av skyddsjord.
2. Fel spänning, det visar sig vara 400V i kopplingen trots att man är tvärsäker på att det är 230V, Akut risk för brand.
3. Att du gör ett rent praktiskt fel vid inkopplingen, en dålig kontakt ger brand (när det är såpass strömmkrävande saker som en radiator). En felaktigt skalad tråd kan ge kortslutning (brand).
Ytterligare en sak att hålla koll på är att om radiatorn sitter i ett våtrum, eller annat utrymme med speciella krav på kapsling och isolation så gäller det att välja en produkt som är avsedd för sådan montering.
Tack för bra tips! Tvärsäkert rätt volt och samtliga trådar enligt beskrivningen finns. Måste jag skaffa särskild kopplingsbox för elradiatorer (t ex Jula 79
eller kan jag använda denna kulodosa? I så fall flyttar jag tråden för skyddsjord nedåt till ledig plats i dosan.
elmont.
Tyvärr finns det ingen plats alls för ett uttag bredvid elementet. Och under är utrymmet mellan väggen och elementet knappt 30 mm. Det skulle behövas minst 40 mm för uttaget och stickproppen.
Tyvärr finns det ingen plats alls för ett uttag bredvid elementet. Och under är utrymmet mellan väggen och elementet knappt 30 mm. Det skulle behövas minst 40 mm för uttaget och stickproppen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Under elementet då? Under betyder alltså under, och inte bakom (mellan element och vägg) som du verkar mena med under? Bakom elementet ska du inte ha kopplingspunkten.
Jag menade förstås bakom elementet och inte under. Det är en liten vägg för ett element med maxbredd 360 mm. Den fasta elsladden mynnar ut i mitten bakom platsen för elementet. Inget extra utrymme alls, positionen är låst!Bo.Siltberg skrev:
Blir det för varmt med kopplingspunkt i dosa bakom elementet? I så fall, går det att koppla på annat sätt? Det gamla elementet var fast anslutet direkt till elsladden ur väggen, som synes är sladden nu för kort för detta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Lite bakom får det vara
Vanligen sitter dosan eller rörutloppet bakom fast i nedre kanten av elementet. På mitten kan det bli för varmt, speciellt med en dosa som kanske kommer att ligga an mot elementet. Någon större fara på taket är det nog inte, för elementet får ju inte bli så varmt att väggen tar eld. Men kan du så försök att flytta ned dosan lite så att det blir lite luft kring den och kabeln.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Jag skulle nog välja en dosa som är avsedd att sitta nära ett varmt element. Kulodosan du har kanske tål temperaturen, men det är svårt att säkert veta.
Och som sagt ett minimikrav är att det skall finnas en dragavlastning i dosan, sådana finns att köpa som extra tillbehör till vissa dosor. Men jag antar att det ingår i Elementdosan från Jula.
Och som sagt ett minimikrav är att det skall finnas en dragavlastning i dosan, sådana finns att köpa som extra tillbehör till vissa dosor. Men jag antar att det ingår i Elementdosan från Jula.
Klicka här för att svara