Bor i ett gammalt hus där jord- och nollskenan är sammanbyglade.
Fungerar då en portabel jordfelsbrytare med stickpropp om jag pluggar in den i ett uttag?

Alldeles utmärkt!

Okej.
Om vi tar ett annat exempel som snurrade i mitt huvud när jag funderade på den portabla jordfelsbrytarens funktion.
Jord- och nollskenan är sammankopplade i huvudskåpet i huset, vidare finns en trefasmatning ut till uthusets central. Där är jord- och nollskenan också sammanbyglade, om jag nu vill byta ut skåpet till ett modernare med jfb kan man då separera jord- och nollskenan?

EDIT FÖRTYDLIGANDE
Seperationen är inte i huvudskåpet utan i skåpet i uthuset.

Redigerat:
Ja. Det kan man.

el_richard skrev:
Ja. Det kan man.
Var tvungen att göra ett förtydligande, men du kanske förstod att det handlade om uthusets central?

Så krast sätt kan man säga att en portabel jfb separerar jord och nolla och bryter strömmen vid felspänning i mitt gamla hus med PEN system?

Nja, separationen sker redan i centralen i utgående gruppledning. Det utgår ju både en N- och PE-ledare ifrån "samma" PEN-skena (även om det fysiskt är två skenor som är sammankopplade).

En huvudledning däremot mellan centraler tillåts ha en PEN-ledare som alltså är en kombinerad N och PE. I undercentralen i uthuset gör man återigen en uppdelning i N och PE för de grupper som utgår därifrån.

Separeringen av PEN till PE & N sker alltid någonstans mellan sista transformatorstationen och sista gruppcentralen. En portabel JFB kan man ansluta i ett jordat eller ojordat uttag och ändå få samma funktion, det anslutna utrustningen kan vara jordat eller ojordat men ändå samma skydd av JFBn.

Doh! Tankevurpa!

Jag tackar för era svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.