1 765 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Istället för krondimmer??
Hej.
Igår smällde det till här när en lampa slockna. Resultatet blev att jag sen inte kunde släcka lampan som fortfarande var hel utan bara dom andra tre som den andra dimmern går till. Så jag fick dra ut proppen för att få det släckt.
Ringde och pratade med Eljo idag och han sa att det är något skydd i dimmer som inte hängde med när lampan gick, och det är bara att köpa en ny dimmer som gäller.
Men nu ska vi flytta om lite mer än 1 månad, och det känns ju lagom kul att lägga runt 1000kr på en dimmer.
Så finns det några bra alternativ till en krondimmer som är billigare??
Tack på förhand.
Mvh Björn
Igår smällde det till här när en lampa slockna. Resultatet blev att jag sen inte kunde släcka lampan som fortfarande var hel utan bara dom andra tre som den andra dimmern går till. Så jag fick dra ut proppen för att få det släckt.
Ringde och pratade med Eljo idag och han sa att det är något skydd i dimmer som inte hängde med när lampan gick, och det är bara att köpa en ny dimmer som gäller.
Men nu ska vi flytta om lite mer än 1 månad, och det känns ju lagom kul att lägga runt 1000kr på en dimmer.
Så finns det några bra alternativ till en krondimmer som är billigare??
Tack på förhand.
Mvh Björn
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Plocka isär dimmern och byta den trasiga komponenten?
Jo det var min tanke. Men han som köper frågade när vi skrev papper om där var dimmer till alla spotlights. Och snackade med mäklaren precis och hon menade på att i och med han frågade så bör där finnas det när dom flyttar in. Och plus att den ska vara i samma skick som när dom tittade, även om han inte provade dimmern då...
Nä en dubbeldimmer. Så jag kan styra två ställen hur jag vill.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Ja men du kan väl koppla båda armaturuppsättningarma mot en och samma enkeldimmer? Kolla bara så du inte får för hög effekt för dimmern.
Där sa du något!! Att man inte tänkte på det. Det är sådana här gånger jag blir glad över sådana här forum.
Ska iväg till elbutiken om en timma. Så han får hjälpa mig. Är inte så hemma på detta. Men är det inte bättre att överdimensionera dimmern? Vad kan få fel då? En setet lampor är 2 st spotlights à 50w och det andra 3 st à 35w. Och dom e kopplade på 230v utan transformator.
Ska iväg till elbutiken om en timma. Så han får hjälpa mig. Är inte så hemma på detta. Men är det inte bättre att överdimensionera dimmern? Vad kan få fel då? En setet lampor är 2 st spotlights à 50w och det andra 3 st à 35w. Och dom e kopplade på 230v utan transformator.
Klicka här för att svara