3 916 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Fasadmätarskåp för två inkommande servisledningar
Sida 1 av 2
Hej
Finns det fasadmätarskåp för två inkommande servisledningar med två mätare.
Idag har jag ett fasadmätarskåp till mitt parhus. Fastigheten ska delas och jag är tvungen att beställa ytterligare en servis med abonnemang.
//AoA
Finns det fasadmätarskåp för två inkommande servisledningar med två mätare.
Idag har jag ett fasadmätarskåp till mitt parhus. Fastigheten ska delas och jag är tvungen att beställa ytterligare en servis med abonnemang.
//AoA
Det finns "dubbelskåp" för två eller flera mätare som matas med samma ledning (service). Det nätägaren gör är att ni får dela på servicen och är den för klen drar dom fram en ny grövre. Det är rätt vanligt och är inget du behöver oroa dig för ( förutom anslutningskostnaden som blir den samma som en vanlig nyanslutning) det är nätägarens "problem" som dom löser när dom får en föranmälan från den behörige elinstallatören.
Eftersom kostnaden för ett ytterligare skåp blir betydligt lägre än för att byta det befintliga till ett dubbelskåp är det väl klokast att sätta upp ett nytt enkelskåp eller byta till mätartavlor, om rummet i övrigt duger, man sätter normalt inte mätarskåp inomhus. Anslutningsavgiften slipper du inte oavsett. Men prata med din elinstallatör han kan bättre bedöma vad som är möjligt i ditt fall.
Om den ledning som nu matar fastigheten är grov nog kan nätägaren dela på den till bägge fastigheterna, men kostnaden kommer att bli den samma då den grundar sig på en schablonavgift baserad på avstånd till transformator.
Om den ledning som nu matar fastigheten är grov nog kan nätägaren dela på den till bägge fastigheterna, men kostnaden kommer att bli den samma då den grundar sig på en schablonavgift baserad på avstånd till transformator.
Var och mätte. Har ingen bra plats utvändigt för ett extra skåp. I det så kallade teknikrummet som har egen ingång finns det plats. Är det okej och placera skåpet där? Då det inte verkar finnas "dubbel skåp".
Har ni tips på ett minimalt infällt skåp?
Har ni tips på ett minimalt infällt skåp?
Garo har både dubbelskåp och smalare enkelskåp, båda typerna finns bara för utanpåliggande montage.
http://www.garo.se/produkter/lmaetarskaap.html
Sedan finns det "rena" mätartavlor för montering inomhus.
http://www.garo.se/produkter/rmaetarblock-tavlor.html
Eftersom det blir "ny" servisledning så behöver inte skåpen vara intill varandra.
Det du själv först måste bestämma dig för är om du vill att båda familjerna ska komma åt allt i teknikrummet hela tiden eller om du (fastighetsägaren, hyresvärden, etc.) ska har beredskap dygnet runt året runt för att den/dom som inte har tillträde till sina huvudsäkringar ska kunna byta dessa om dom går sönder.
Har du/ni bestämt er för hur ni ska göra med all annan enskild förbrukning (såsom kallvatten, varmvatten, värme, sopor, mm).
Hur har ni tänkt er med förbrukningen av det som förbrukas gemensamt såsom kallvatten (bevattning av gemensamhetsytor), el (för belysning av eventuella gemensamma utrymmen, trädgård, garage), etc.
Det kanske till och med måste till tre elabonnemang (och mätartavlor) för att det ska bli bra, en för vardera fastigheten och en för det gemensamma (som ändå måste stå på den ena fastigheten).
http://www.garo.se/produkter/lmaetarskaap.html
Sedan finns det "rena" mätartavlor för montering inomhus.
http://www.garo.se/produkter/rmaetarblock-tavlor.html
Eftersom det blir "ny" servisledning så behöver inte skåpen vara intill varandra.
Det du själv först måste bestämma dig för är om du vill att båda familjerna ska komma åt allt i teknikrummet hela tiden eller om du (fastighetsägaren, hyresvärden, etc.) ska har beredskap dygnet runt året runt för att den/dom som inte har tillträde till sina huvudsäkringar ska kunna byta dessa om dom går sönder.
Har du/ni bestämt er för hur ni ska göra med all annan enskild förbrukning (såsom kallvatten, varmvatten, värme, sopor, mm).
Hur har ni tänkt er med förbrukningen av det som förbrukas gemensamt såsom kallvatten (bevattning av gemensamhetsytor), el (för belysning av eventuella gemensamma utrymmen, trädgård, garage), etc.
Det kanske till och med måste till tre elabonnemang (och mätartavlor) för att det ska bli bra, en för vardera fastigheten och en för det gemensamma (som ändå måste stå på den ena fastigheten).
Det är som sagt inget du själv får avgöra utan det tas i samråd med elleverantören och enligt de uppgifter den installatör som anmäler ändringarna lämnar. Och givetvis inga skåp i innerutrymmen heller, du kanske skulle sätta ett gemensamt externt skåp likt kabelskåp utmed gator, de börjar bli vanligare nu och löser såna här fall mycket diskret och ger möjlighet till många kombinationer.
Då bör/måste du/ni se till att alla system blir separata, eftersom du aldrig vet vad kommande ägare kommer att säga om delade system, dels vet ni inte om ni alltid kommer att vara sams med grannen.AoA skrev:
System som bör/måste separeras är
- Kallvatten (annars berörs två olika fastigheter om "fel" fastighet inte betalar vattenräkningen och vattnet blir avstängt)
- Varmvatten ("fel" fastighet kan "ta slut" på allt varmvatten för den andra)
- Värme ("fel" fastighet ställer ner värmen till bara 15 grader, den andra vill ha 23 grader)
- Sopor (främst om soporna vägs)
- All eldragning separeras, även till yttre saker.
Den svåra biten är värme och varmvatten.
Då det är endast en värmepump som förser hela huset med både värme och varmvatten.
Men det finns väl system där man kan mäta mängden varmvatten som förbrukas?
Värmen är nog betydligt svårare att dela på.....
Då det är endast en värmepump som förser hela huset med både värme och varmvatten.
Men det finns väl system där man kan mäta mängden varmvatten som förbrukas?
Värmen är nog betydligt svårare att dela på.....
