Hej

Jag märkte härom kvällen något som oroar mig lite. Scenariot är följande:
Jag satt vid diskbänken och laddade min iPhone från ett av uttagen ovan diskbänken. När jag höll i telefonen samtidigt som jag nuddade diskbänken kände jag att det kittlade lite i fingrarna och liksom vibrerade. Provade igen lite senare men kände inget (tilläggas bör att jag har renoverarhänder just nu, torra och slitna :P )

Tänkte inte mer på det förrän ikväll och provade igen med samma symptom, kittlandet och den stickande känslan var tillbaka.
Plockade fram multimetern och när jag mätte mellan diskbänk och iphonens metallram får jag 80 volt.

Vad kan detta bero på? Är det farligt?

Överledning från elnätets båda poler till signaljord i nätfiltret i laddaren. Filtret ska vara konstruerat med komponenter (kondensatorer) särskilt gjorda för att användas på det sättet med extra stort skydd mot kortslutning, och värdena ska vara valda så att läckströmen inte blir så stor att den blir farlig.

Prova några olika laddare, välj en laddare med jordad stickpropp eller anslut en sladd mellan skalet på USB-kontakten och skyddsjordsklämman i vägguttaget om du vill bli av med det, eller så kör du helt enkelt laddaren där du inte har nån diskbänk.

D
Skaffa ett skal

Tack för svaren, så det är inget fel på varken diskbänksinstallationen eller luren alltså? Blir väldigt nojjig av detta!

Med vänlig hälsning, realdoolar

Om du mäter med något som drar lite ström, t.ex en liten lampa så får du antagligen inga 80 V. Det borde dock inte vara så här, speciellt inte som laddaren är ojordad. Har du fler laddare av annan typ?

Bo.Siltberg skrev:
Om du mäter med något som drar lite ström, t.ex en liten lampa så får du antagligen inga 80 V. Det borde dock inte vara så här, speciellt inte som laddaren är ojordad. Har du fler laddare av annan typ?
Hur menar du med att mäta med något som drar lite ström? Koppla en lampa mellan diskbänk och iPhone?

Ja jag har provat med 3 olika laddare varav en Apples original, dessutom med en docka jag har ståendes på diskbänken. 😨

Ja, eller en spänningsprovare som mäter med lite belastning.
Dom ska vara galvaniskt isolerade mellan primär- och sekundärsida, så det du upplever måste vara kapacitiv koppling på något sätt. Det är därför intressant om alla laddare ger detta symptom?

Spelar det nån roll om du vänder på laddaren i uttaget?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.