Om jag förstår TS rätt har han mätt mellan passdelen och gängan med säkringen urskruvad. Han får då 400V när han mäter med ett element på eftersom spänningen då går genom elementet och han får kontakt med den andra fasen.
När han mäter 5V är troligtvis elementet avstängt och spänning induceras i ledningarna.
TS bör som sagt mäta direkt vid elementet för att få besked om spänning finns dit så att han kan konstatera om det fattas en fas eller om elementet är defekt.