Renoveringsarbetet i huset har kommit till vardagsrummet, bl.a. skall eldragningen ses över/byggas in. Innan jag hämtar hit "min" elektriker för genomgång så vill jag förbereda mig lite. Det skall vara kanske 4-5 vanliga uttag och 3 uttag för lampor i tak och ovanför fönster. Jag funderar på om en matning till rummet räcker, eller behövs fler? Jag förstår att iofs så är det bättre med fler ifall nån säkring ryker så finns det alltid nåt som funkar i rummet, men principiellt, en matning räcker till?

Det räcker med en matning om det bara är för normala "vardagsrumsprylar". Det finns en tumregel att man kan köra 10 uttag per 10A säkring. Den regeln är bara en vägledning, så beroende på omständigheterna kan man säkert ha 20 också.

Däremot så skall man räkna på annat sätt om man har stora förbrukare i rummet, ex. köket. Har man ex. brödrost, kaffebryggare, vattenkokare så är det lämpligt att försöka dela upp det på två matningar.

Tack! Ja det är bara normala vardagsrumsprylar det gäller.

Det är bara att summera effekten på de apparater som är tänkta att användas där och hålla sig under ca 2 kW.

Sedan är du själv inne på vad som händer om säkringen ändå löser - hur stor del av huset blir svart? Där kan man gärna även titta på vad som ligger på samma fas, och försöka sprida belysningen mellan faserna.

Bo.Siltberg skrev:
Det är bara att summera effekten på de apparater som är tänkta att användas där och hålla sig under ca 2 kW.

Sedan är du själv inne på vad som händer om säkringen ändå löser - hur stor del av huset blir svart? Där kan man gärna även titta på vad som ligger på samma fas, och försöka sprida belysningen mellan faserna.
Jo jag är medveten om det, men det känns OK så länge inte hela huset blir svart utan bara ett eller par rum. Jag är kanske lite lat, men vill undvika massa mer-jobb med att spåra i vägg för ny slangdragning...
Angående faserna så skall jag komma ihåg det när det är dags för elektrikern att koppla in, fast förhoppningsvis så kanske det är självklart för honom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.