Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fortum vill inte ge information om gammal installation

1. S
    Medlem · Säffle · 77 inlägg

Snurrespratt

Medlem
    Vi har ett gammalt hus med en elcentral för inkommande el och en undercentral. Den förstnämnda är av den gamla smältsäkringsmodellen, undercentralen är en modern med automatsäkringar.

Nu vill vi låta vår elektriker uppgradera och byta ut den gamla centralen mot en modern med automatsäkringar.

Problemet är att den lokala ägaren av accessnätet (Fortum, inte vår elleverantör) har lämnat efter sig saker på väggen bredvid den nya fjärrstyrda mätaren som sannolikt inte används längre, bl.a. en träplatta med spår av en gammal mätare. På den stora plattan har Fortum skruvat en liten sändare, vilket de lika gärna hade kunna göra bredvid på väggen. Bredvid plattan finns en mystisk strömbrytare som tar plats och som ingen förstår vad den används till. Det handlar om en yta motsv. två A4-sidor som vi vill få tillbaka om det går.

Dokumentation saknas på platsen, vår elektriker vill ha information av Fortum.

Jag ringer Fortum och ber dem besöka oss och visa vår elektriker och peka vad som kan plockas bort. Men de är svårflörtade. De två första personerna säger att det kan inte Fortum serva oss med. Jag får kämpa mig igenom till den tredje personen som motvilligt ber min elektriker att ansöka på en blankett, en s.k. föranmälan med kommande bokat besök (och antagligen debitering av Fortums tid), bara för att identifiera en strömbrytare och en träplatta.

Min fråga: Fortum är tjuriga och motvilliga - vad har jag för juridisk rätt att få rätt information av Fortum, utan att Fortum gör det till ett stort projekt med debiteringar?

2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 13 682 inlägg
    Ta bilder på det hela och lägg upp här. Så kan någon/några här eventuellt ge info om det går att riva eller inte

3. H
    Moderator · Stockholm · 46 163 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Strömbrytaren hör troligen till en omkoppling för dyngstaxa. Om man har (eller har haft) en abonnemang med lägre taxa på natten, så finns det en kontaktor som kan koppla in ex. varmvattenberedaren, eller vad man vill på natten. Om man då vill tvångsstyra så att "nattprylarna" går även på dagen, så finns denna strömbrytare.

Man skulle givetvis önska att Fortum var lite serviceminded, men det är väl ganska rimligt att de vill debitera om de måste göra ett besök som föranleds av er önskan att bygga om elcentralen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.