Bo.Siltberg skrev:
Som LGG påpekar är det blixten som orsakar skador här, åskan är bara det som låter. Men begreppen används inte konsekvent i litteraturen...
Nja, det vill jag inte riktigt hålla med om. Åska, eng Thunderstorm, är begreppet på väderfenomenet som innebär en massa saker som tex urladdningar (med tillhörande buller), turbulens, fryst nederbörd etc etc.
Så att säga att "åskan är bara det som låter" känns fel.
:)

Men rätt meningslöst påpekande i sammanhanget, jag vet, hade väl inget bättre för mig.
Alla vet ju vad det handlar om. Är väl ingen som tror att tv:n gick sönder pga vindskjuvning när man säger att åskan tagit den. :)

Åska, med dess urladdningar, är ett gissel.
I ett drömhus skulle man kanske haft en avbrottsfri krets med skyddstrafo.

Ni som är myndiga plus moms, har ni någon uppfattning om husbränder till följd av åsknedslag blivit mer sällsynt allteftersom ledningar grävts ner?

Redigerat:
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
De enda uppgifter jag känner till är ur boken Elektricitet och bränder, men den anger inga säkra siffror (se sida 110-111 och 151-). Försäkringsbolagen borde ha en hel del statistik.

Tack för boktipset!

Undrar förresten hur ofta överspänningsskydd i form av tex varistor, som brukar finnas i elektronik, verkligen hinner med?
Att saker förstörts av åska hör man ju lite nu och då, men jag har ingen uppfattning om huruvida elektronikens egna skydd faktiskt gjort sitt jobb men folk ändå går och handlar en ny apparat och slänger något som skulle gått att laga för en tjuga?

Jag tror dom gör sitt jobb bra, men inte lika bra som ett externt dedikerat överspänningsskydd. En plugin-typ från Clas tror jag är väl investerade 50:-

Inbyggda överspänningsskydd i apparater är ett otyg. Har inga data för hur ofta dessa går sönder. Av det jag lagat är det huvudsakligen primärsidan i elektronik som går sönder, i många fall så enkelt som en X-kondensator, medan switchade nätdelar kan vara besvärliga. Men skulle ett överspänningsskydd gå sönder (kortslutas) i t.ex kylen, vad tror ni händer? Kylmekaniker är duktiga på att byta kort för 800:- (plus resa 600:-), inte komponenter för 10:- :mad: Innan det kanske folk hinner ta hem en elektriker för att felsöka kortslutningen...

Jag kommer att gräva ner ledningarna och låta installera överspänningsskydd. Det blir även praktiskt att slippa luftledningen för andra orsaker också.

Jag var iväg och tittade på transformatorn som ligger ca 500 meter från huset. Där sitter tre "tuber" ca halvmeter långa som jag tror är ventilavledare. Innebär det att anläggningen har ett visst överspänningsskydd redan?

-JC- skrev:
Jag kommer att gräva ner ledningarna och låta installera överspänningsskydd. Det blir även praktiskt att slippa luftledningen för andra orsaker också.

Jag var iväg och tittade på transformatorn som ligger ca 500 meter från huset. Där sitter tre "tuber" ca halvmeter långa som jag tror är ventilavledare. Innebär det att anläggningen har ett visst överspänningsskydd redan?
En bild säger mer än tusen ord.

Det kan varar dina säkringar för servisen, alt isolatorer.
Nätägarens överspänningsskydd sitter på en stolpe med en blank koppar/galvad vaijer som går från toppen av stolpen/ ev. med spröt "NÄSTAN) intill ledarna ner i marken.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.