Jag har lite nördiga problem med min elcentral som är från -57 då huset byggdes.

elcentral.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till att börja med ser det ut som fan, och då har man inte ens lyft på locket. Endast 6 VP-rör går till centralen (varav två utanpåliggande). Resterande grupper är ansluta med utanpåliggande kabel eftersom centralen sitter så dåligt placerad att det inte går att dra fram dolda VP-rör för dessa grupper utan att bila upp en ränna i betonggolvet och sedan öppna gipsskivan under centralen och lägga in dem där. Dessutom har den ursprungliga centralen kompletterats med en massa mer eller mindre estetiskt tilltalande utbyggnader i form av motorvärmarur, ringledningstransofrmator, jordfelsbrytare mm.

Sedan så är den gammal, vilket innebär att man inte kan ansluta alla roliga din-skeneprylar som finns nu för tiden som t.ex. astrour, elmätare mm.

Sedan är centralen full, så för att kunna ta ut fler grupper så får jag offra trefasen till torktumlaren.

Min slutsats är alltså att den här centralen har gjort sitt efter 55 år, och det är dags att modernisera. Min tanke är att göra det stegvis, och att ta det första steget nu när jag ändå håller på att bygga om ochg bygga ut garagedelen av huset dit alla utanpåliggande kablar går.

Jag tänker mig följande steg.

NU: Sätta in en ny elcentral i det nya teknikrummet som jag håller på att bygga, och dra dit alla nya VP-rör i nybyggnaden/utbyggnaden, och på så sätt kunna avveckla alla utanpåliggande kablar i den gamla elcentralen. De grupper som har VP-rör till elcentralen får vara kvar i den gamla. Jordfelsbrytaren får vara kvar. Båda elcentralerna kopplas in parallellt från fasadmätarskåpet.

OM TVÅ ÅR: När rummet där den nuvarande elcentralen sitter ska renoveras så bilar jag upp en ränna i golvet, tar bort gipset kring diazedcentralen och skarvar på de 6 VP-rören, drar om ledarna i dem och ansluter i den nya elcentralen. Sedan gipsar jag igen platsen och gjuter igen golvet.

Bra idé eller dålig idé?

Och vilken elcentral ska man välja? Jag tänker mig en stor central med plats för massor av apparater, och sen helst i plåt också av brandsäkerhetsskäl.

Jag hade tänkt köpa in elcentralen och dra fram VP-rör med FK, så får någon med behörighet göra inkopplingen.

Mikael_L
Ja OJ.
Ja där fanns inte ens 1% gjort med någon som helst yrkesstolthet eller känsla för estetik ... :confused:

Fast gruppförteckningen var iaf maskinskriven. ;)

Låter bra tycker jag. Glöm inte att hålla gruppförteckningen uppdaterad då det kan bli lite förvirring kring vilken central som matar vad. Och som sagts tidigare i liknande fall, ta med en elektriker från början.

Mikael_L
I grunden tänker du bra. Själv skulle jag nog anstränga mig lite för att utreda ifall det är möjligt att på sikt avveckla den gamla centralen helt, dvs dra allt till den nya i teknikrummet.

Men det är ju lite svårt att orda om då man inte är på plats.

Har du redan nu koll på vilken elektriker som ska ta över sen?
Du borde nog redan nu blanda i denne i planerna, så det blir gjort så det passar denne.
Du kan också säkert få lite tips och råd då.

Jag kanske var lite otydlig, men tanken är att den gamla centralen ska bort helt när rummet den sitter i renoveras om ca 2 år. Då tänkte jag också dra om de 6 VP-rören till den nya centralen så att alla grupper hamnar där.

Hur går man bäst in med flexrör i en modern elcentral? Bakifrån? Jag får möjlighet att anpassa allt detta från början nu.

Mikael_L
pelpet skrev:
Hur går man bäst in med flexrör i en modern elcentral? Bakifrån? Jag får möjlighet att anpassa allt detta från början nu.
I en utanpåliggande - ja.
En infälld central brukar ofta vara bättre att komma in uppifrån och nerifrån, bakom väggens skivmaterial.

Köp gärna centralen redan innan du börjar, det bli annars lätt lite tokigt. Särskilt om det är en infälld central.

Hur man kan gilla Garos elcentraler och deras jord/nollbläck är mig en gåta. Ett nytt hölje över en gammal central typ.
Det jag hatar mest på dessa centraler är den gamla lösningen på hur locket skruvas dit med skurv som ska hitta rätt på hållaren och justeringspinnarna/plomberingsöglan. Det kan vara ett helvete att ens få dit locket på dessa. Har man monterat lite olika fabrikat så vet man ju vad man väljer.

Även om prylar må vara dyrare så är oftast själva installationen smidigare och det går att bygga ut på ett bättre sätt än om man köper billiga märken etc. Garo har skitfina fasadmätarskåp om man bortser från den äckliga skruvplinten som man tvingas använda.

Jag hade kört en hager central alla dar i veckan.
Nu gillar vi alla olika men men.

• Gilla
Tobbe87 och 1 till
  • Laddar…
Tja det är ju tur att folk är olika, jag har inga problem att få på locket på en Garocentral och tycker de är gedigna, de Hager jag kommit i kontakt med känns smäckiga men då har det varit plast, har aldrig hållit i en plåtcentral från hager. Gillar speciellt att locket sitter med skruv och inga snäppen eller grova plastgängor.

Utbudet av plastcentraler verkar större än utbudet av plåtcentraler. Vad säger experterna om säkerheten hos plåt resp plast? Jag tänker mig att plåt är brandsäkrare men plast är elschocksäkrare.

Någon som har erfarenhet av GE-centraler?

Är det gamla Wasa-norm eller Eldon du menar med GE-central? De är i så fall likvärdiga med Garo som Fotografen skrev om och ett bra val för både utanpåliggande som infällda plåtcentraler. Alla kan även förses med N/PE-skenor av annan typ än den fullmoon inte verkar gilla, men det är närmast en ickefråga då även gamla Garo har skenor som är tekniskt helt ok. Kan hålla med Fotografen om att Garo är ett vettigt val med relativt jämn gedigen känsla så långt man nu kan få det i dag.

Självklart har en plåtkapsling bättre egenskaper brandsäkerhetsmässigt men både den aspekten som risken för elchock motverkas bäst med ett fackmässigt, invändningsfritt montage och utförande av arbetet i allmänhet. Det är där man kan göra skillnad och inte så mycket i fabrikat eller materialval plast/plåt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kanske går att dra fram 2st 3-fas grupper och skarva dom 6 befintliga förbrukarna?

Jag har fått upp ögonen för Eldons plåtkapslingar på sistone. Tycker både deras utanpåliggande och infällda centraler är bra. Kanske framförallt för att dom har lite bredare centraler. Hager har max 18 modulers bredd, medans Eldon har 26 moduler. Det är en väldig skillnad när man bygger!
Nu har även Eldon släppt snabbplintar för Nolla och jord så nu är det ännu bättre, även om jag har vissa invändingar mot just dom plintarna.

DBI och DBQ är bra, gedigna val av centralkapslingar! Mycket snyggare än Garos också, som jag personligen tycker är ganska fula. Fast det är ju en smaksak.

http://www.eldon.com/sv-SE/Produkter/?category=Normkapslingar-130702

Jag är ju vanligtvis en trogen Hager-följare, men även om Hager har fina, bra villacentraler så har dom vissa problem. T.ex. Hager Delta är ganska rapplig i dörrfästena vilket gör att dörren kan lossna.

//Patrik

Redigerat:
el_richard skrev:
Kanske går att dra fram 2st 3-fas grupper och skarva dom 6 befintliga förbrukarna?
Ett av dessa Vp-rör går till spisen, så det går inte med mindre än tre tre grupper. Men egentligen är det inte något större problem att dra fram dessa till rör till den nya centralen. Problemet är att jag har så oerhört mycket att göra och så lite tid att jag gärna skjuter på detta arbete även om det kanske bara handlar om en dags jobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.