1 181 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Tvåfasgrupp med två förbrukare
På det ganska vanliga problemet med en för klen enfasgrupp på 10A som skall uppgraderas till en tvåfasgrupp med tvåpolig dvärgbrytare och anslutning av två enfasförbrukare har fyra elfirmor lämnat fyra helt olika förslag på anslutning av TT och TM:
Men nu är jag inte elektriker så frågan är: Vilket alternativ tycker ni är bäst och varför?
Vilken elfirma som gett den lägsta offerten låter jag vara osagt så det inte blir en faktor i bedömningen!
- Anslutningsdosa och fast anslutning med två gummikablar.
- Utanpåliggande dosa monterad direkt ovanpå den infällda dosan. Två enfasuttag monterade direkt i dosan.
- Utanpåliggande dosa monterad direkt ovanpå den infällda dosan och med utanpåliggande kabel till två separata utanpåliggande enfasuttag.
- Utanpåliggande dosa monterad direkt ovanpå den infällda dosan. Säkerhetsbrytare monterad direkt i dosan och två gummikablar fast anslutna direkt i dosan med kabelförskruvningar.
Men nu är jag inte elektriker så frågan är: Vilket alternativ tycker ni är bäst och varför?
Vilken elfirma som gett den lägsta offerten låter jag vara osagt så det inte blir en faktor i bedömningen!
Redigerat:
Alternativ 1 eller 2 tycker jag är vettiga, båda funktionella och enkla. Första för fastanslutningens fördelar vid dessa i normalfallet icke mobila enheter. Andra för att slippa göra åverkan på levererat skick på utrustningen och dessutom en prydlig kompakt övergång till de skilda uttagen direkt över befintlig dosa. (Kan ju om man önskar kopplas undertill så att varje uttagsbrunn ansluts med tre ledare för alla eventualiteters skull.)
Hade du inte slutat skriva här?
Hade du inte slutat skriva här?
Alternativ två eller tre, lite beroende på vilken höjd den infällda dosan sitter på och om TM & TT ska stå i pelare eller bredvid varandra.
För alt två skulle jag förgrena tvåfasen till två enfaser i den infällda dosan och sätta mellanvägg i utanpåliggande dosan.
För alt tre skulle jag välja följande dosa http://www.clasohlson.com/se/Kopplingsdosa-för-spis-tvätt,-IP44/32-7688 att montera utanpå den infällda dosan.
För alt två skulle jag förgrena tvåfasen till två enfaser i den infällda dosan och sätta mellanvägg i utanpåliggande dosan.
För alt tre skulle jag välja följande dosa http://www.clasohlson.com/se/Kopplingsdosa-för-spis-tvätt,-IP44/32-7688 att montera utanpå den infällda dosan.
Klicka här för att svara