O
På det ganska vanliga problemet med en för klen enfasgrupp på 10A som skall uppgraderas till en tvåfasgrupp med tvåpolig dvärgbrytare och anslutning av två enfasförbrukare har fyra elfirmor lämnat fyra helt olika förslag på anslutning av TT och TM:

1. Anslutningsdosa och fast anslutning med två gummikablar.
  2. Utanpåliggande dosa monterad direkt ovanpå den infällda dosan. Två enfasuttag monterade direkt i dosan.
  3. Utanpåliggande dosa monterad direkt ovanpå den infällda dosan och med utanpåliggande kabel till två separata utanpåliggande enfasuttag.
  4. Utanpåliggande dosa monterad direkt ovanpå den infällda dosan. Säkerhetsbrytare monterad direkt i dosan och två gummikablar fast anslutna direkt i dosan med kabelförskruvningar.
Själv tycker jag att alternativt 1 är enkelt, snyggt men väldigt oflexibelt. Alternativ 2 känns dumt. Vem som helst får byta uttagen men med två faser i samma låda blir det förvirrande. Visserligen inte farligt tack vare den tvåpoliga dvärgbrytaren men ändå onödigt. Alternativ 3 är min favorit. Sista alternativet känns överarbetat i en bostad och passar mer i en gemensam tvättstuga i ett hyreshus.

Men nu är jag inte elektriker så frågan är: Vilket alternativ tycker ni är bäst och varför?

Vilken elfirma som gett den lägsta offerten låter jag vara osagt så det inte blir en faktor i bedömningen! ;)

Redigerat:
Alternativ 1 eller 2 tycker jag är vettiga, båda funktionella och enkla. Första för fastanslutningens fördelar vid dessa i normalfallet icke mobila enheter. Andra för att slippa göra åverkan på levererat skick på utrustningen och dessutom en prydlig kompakt övergång till de skilda uttagen direkt över befintlig dosa. (Kan ju om man önskar kopplas undertill så att varje uttagsbrunn ansluts med tre ledare för alla eventualiteters skull.)

Hade du inte slutat skriva här? :)

Alternativ två eller tre, lite beroende på vilken höjd den infällda dosan sitter på och om TM & TT ska stå i pelare eller bredvid varandra.

För alt två skulle jag förgrena tvåfasen till två enfaser i den infällda dosan och sätta mellanvägg i utanpåliggande dosan.

För alt tre skulle jag välja följande dosa http://www.clasohlson.com/se/Kopplingsdosa-för-spis-tvätt,-IP44/32-7688 att montera utanpå den infällda dosan.

O
Tack! Det blir med andra ord alternativ 2. Det var både billigast och det snyggaste. Mellanväg och avgrening bakom var ju riktigt smart och något jag borde förstått att de tänkte göra. Så inga invändningar där!

O
GK100 skrev:
Hade du inte slutat skriva här? :)
Jo. Skulle bara fråga det här men "råkade" snubbla in i behörighetstråden av misstag! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.