Jag ska koppla in en lampa utomhus och har dragit kabel vidare från en annan lampa utomhus. I den gamla lampan har jag fas, nolla och jord som jag drar vidare. Den nya lampan har utöver dessa en röd kabel märkt SL. Lampan har inbyggd sensor och jag antar att det är strömmen till den funktionen som SL styr.

Hur får jag ström dit? Får jag koppla brun fas in i L och dra i en extra i samma hål som går till SL eller måste den ha en helt egen kabel "hela vägen"?

Ska även ha en strömbrytare emellan gamla och nya lampan, är det ok att dra nolla och jord obruten genom brytaren och endast koppla in fasen i uttaget?

Redigerat:
Läs bruxet till nya lampan ang vad SL är för något. Det är mer troligt en utgång från sensorn som internt är kopplad till lampan, men kan i så fall även användas som ingång för permanent tändning.

Ang inkopplingen vill jag varmt förorda kopplingsdosor. Det är trångt i både strömbrytare och lampor och det sker lätt misstag, att någon tråd inte hamnar rätt etc. Mycket enklare och framför allt säkrare med en rymlig kopplingsdosa.

Tack för svaret. Har två nya lampor och såg att på den andra så satt den röda kabeln redan inkopplad från SL in i lampan. Måste varit fel på den första. Med andra ord har jag bara tre ingångar att koppla mot och de stämmer överrens med dragen kabel.

Kopplingsdosa är absolut att föredra men om det får plats i brytaren så är det ok att låta nolla och jord gå igenom obrutet? Och således endast koppla in fas?

Ja det är tillåtet, men om det blir så trångt att du inte kan garantera att det blir bra så är det inte tillåtet ;)
Du måste ju skarva de två andra ledarna. Det kan finnas blindplintar på strömbrytaren för detta ändamål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.