tommib
Hej alla kloka!

Jag har läst länge på detta forum men inte registrerat mig förän nu. Efter en tids funderande har jag bestämt mig för att sätta upp en strålkastare på baksidan av huset för att kunna lysa upp uteplatsen ordentligt. I samma procedur tänkte jag ansluta fasadbelysningen som varit ur drift sedan vi flyttade in eftersom föregående ägare när han installerade den tyckte att det var ok att koppla in den med en ojordad stickpropp i vardagsrummet (lustigt nog är allt utomhus draget med EKK, jord inkopplad i dosan men inte vidare in).

Jag har i nuläget en grupp som går ut på baksidan. Den går via ett ouppvärmt förråd. Där tänkte jag kapa kabeln och sätta upp en dosa att koppla vidare från. Tänkte också byta ut den befintliga dosan ute då den har spenderat några år invuxen i en klätterväxt och kablarna nästan hänger utanför.

Jag tänkte dra slang genom krypgrunden från den första dosan till en dosa på krypgrunden på rätt fasad. Därifrån vidare upp med EKLK 5G1,5 upp till en dosa halvvägs på fasaden. I den dosan koppla in fasadbelysningen på en av trådarna. Därefter vidare upp til nockhöjd och sista dosan. Där koppla in strålkastaren (10W LED) med anslutningskabel (R07HV).

I kallförrådet där första dosan sitter ska det också sitta en normkapsling med arbetsströmsreläer för att kunna styra de två (utbyggbart till tre) belysningsgrupperna via 12V.

Så till själva frågan.

Är det ok att dra två(tre) tändtrådar + PE + N i en 5G1,5 när det är belysning som är fast inkopplad?Blir så fult att dra separata kablar till alla grupperna.

Är det ok att dra slang med FK genom krypgrunden mellan Dosa 1 och 2? Det är från kallt till kallt utrymme. Krypgrunden är halvvarm med avfuktning men jag tänkte täta genomföringarna med silikon så att endast rörutloppen mynnar i varsin dosa.

Själva behörighetsfrågan kring detta behöver kanske inte diskuteras, jag vet att det inte är tillåtet men det är mycket annat som är olagligt också. Jag har byggt mer än skarvsladdar förut också.

En sista fråga. Är det läge att sätta en JFB i normkapslingen med reläerna, som extra skydd för just den belysningsgruppen?

Välkommen till forumet!

Är det ok att dra två(tre) tändtrådar + PE + N i en 5G1,5 när det är belysning som är fast inkopplad?Blir så fult att dra separata kablar till alla grupperna.
Ja, det är ju samma grupp det handlar om.

Är det ok att dra slang med FK genom krypgrunden mellan Dosa 1 och 2? Det är från kallt till kallt utrymme. Krypgrunden är halvvarm med avfuktning men jag tänkte täta genomföringarna med silikon så att endast rörutloppen mynnar i varsin dosa.
Nej, oskyddad utanpåliggande flexslang utomhus ska inte innehålla FK. Kanske inte går att hitta en specifik regel mot detta, men dra en kabel istället (utan slang).

Själva behörighetsfrågan kring detta behöver kanske inte diskuteras, jag vet att det inte är tillåtet men det är mycket annat som är olagligt också. Jag har byggt mer än skarvsladdar förut också.
Huvudsaken är att du kan så det att inte blir en säkerhetsfråga.

I kallförrådet där första dosan sitter ska det också sitta en normkapsling med arbetsströmsreläer för att kunna styra de två (utbyggbart till tre) belysningsgrupperna via 12V.
Hur kommer 12 V in i bilden här?

En sista fråga. Är det läge att sätta en JFB i normkapslingen med reläerna, som extra skydd för just den belysningsgruppen?
Den skulle sitta bättre i elcentralen i huset. Men man kan nog se denna normkapsling som en elcentral också. Den är dock inkopplad som en vanlig grupp i huset central, och kommer att brytas med dess HB och JFB om det finns.

Där koppla in strålkastaren (10W LED) med anslutningskabel (R07HV).
Det var en märklig kabelbeteckning. Står det verkligen så?

tommib
Tack för svaret!

Några kompletteringar...

Krypgrunden är ett betongfundament med berg i botten, men ingen access till utemiljö i övrigt. Avfuktare, markduk, lecakulor installerade. Är det fortfarande att betrakta som utomhus? Det är alltså mer som en källare utan golv, full ståhöjd.
Stod och vägde med att dra kabeln hela vägen men ville gärna ha en dosa med silikontätning mot utemiljön eftersom vi inte vill ha läckage av uteluft in i grunden. Tittar jag på hur det är gjort till avfuktaren är det dock kabel hela vägen och det är ju rimligen gjort av en behörig, så....

12V (eller egentligen 5V via mellanrelä+optokopplare) kommer in genom att jag vill styra belysningen via mikrokontroller. Då blir dragningen till åtminstone knapparna helt ok eftersom det är klenspänning :-) Dessutom vill jag göra lite andra saker också som att tända strålkastaren om larmet går osv...

Jo, håller helt med om att JFB skulle sitta bättre i centralen. Vi har tyvärr ingen, men offert är på väg in för att byta hela centralen. Det är något som jag inte hempular...
Man skulle förstås kunna låta elektrikern göra detta samtidigt men jag tror att han/hon skulle ha mer problem än jag att stå och svaja 5m upp i luften på min stege. Dessutom vill jag gärna ha klart det nu och inte om några månader när elfirman ev kan komma. Tänkte dock koppla in en JFB på den gruppen själv då den också försörjer de befintliga installationerna ute. Bland annat ett uttag 2 dm ovan mark... En del av installationen där skulle nog platsa i en annan tråd.

Nej, det står förstås H05VV, man ska kolla saker innan man skriver....:o

Det kanske kan klassas som en källare, men likfullt brukar man inte göra en synlig installation med flexslang/Vp-rör och FK. Varför inte kabel? Kanske går att fundera på andra lösningar då det låter som om denna dragning har en enda orsak - en befintlig dosa på andra sidan huset. Kanske bättre att borra ett nytt hål i huset på rätt sida?

Ang SELV så får man blanda detta med 230 V i samma kabel. Se bara till att hålla isär dem nöjaktigt i dosor.

tommib
Igen, stort tack för svaret! Kabel it is then... Det blir ändå snyggare i ena änden där det var dåligt med plats för dosa.
Slangen handlade mer om någon slags tänkt flexibilitet i framtiden där man kan ändra trådarna men jag har förstått efter en hel del läsning här och på andra forum att man inte tänker så när det gäller el (i villor).
Lågvolt kommer inte blandas med 230V, det blir separat kabel. Dock intressant att veta att det är ok om man håller isär dem i dosor, det trodde jag inte (och kommer nog aldrig koppla så heller, känns som upplagt för misstag).

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.