Hej!

Jag tänker att sätta in en hammarkvarn för att måla fodermjöl(gröpe) till grisarna. Maskinen är märkt med 500 Volt // 5,5 Kw - 7,5 HP och 25A.

Fastigheten är säkrad med 16A. Dock verkar det sitta 25A porslinsäkringar bredvid mätaren.
Strömmen till maskinen tas efter en modern undercentral med snabbsäkringar 16A.

Om jag förstått rätt kan jag teoretiskt max belasta anläggningen med 3*230*16= 11Kw. Men gäller detta även för trefas/500v?

Kort sagt vad kan jag förvänta mig om jag kopplar in kvarnen ? Måste jag säkra upp fastigheten eller kan jag helt enkelt testa kvarnen först?

Tacksam för svar!

Mvh
Asbjörn

Du bör kunna köra en 5,5kw fläkt med 16A huvudsäkring om inte summan av alla belastningar blir över 10550 +- ett par % pga porslinssäkringarnad osäkerhet beroende på temperatur osv.

Det du kan få problem med är startströmmen, dvs att just i startögonblicket så drar en motor ca 8ggr märkström.
För att lösa ett eventuellt problem som detta så brukar man sätta Y/D start.

Moderna dvärgautomater är känsligare mot strömspikar och dylikt, därför det inte alltid funkar med tex 1fas pinnsvets.
Det finns dvärgautomater med annan tröghet, tex D16/E16 som ska mer bete sig som porslinssäkringar.

Prova om det funkar, ingenting kan egentligen gå fel förutom att säkringarna kan lösa ut. ( om inte det är något annat fel i anläggningen )

3-fas 500Volt?

3-fas 400V är vad du har i fastigheten.

500V finns nästan bara på industrier för motordrift.
Det låter som du läst av isolationsklassen på tex en arbetsbrytare eller någon propphuv.

kolla på motorskylten den ger bättre information, Eller finns det en skylt med elekrisk data på hammarkvarnen?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för svaren!

Det är Y/D start på maskinen, så jag tänker testköra nästa vecka.

:thumbup:

Var Väldig Noga med att rotationsriktingen är rätt!

Fel rotationsriktning kan resultera i livsfara!

-=fullmoon=- skrev:
Var Väldig Noga med att rotationsriktingen är rätt!

Fel rotationsriktning kan resultera i livsfara!
Vi som inte kan ett dyft om hammarkvarnar, inklusive att de fanns innan det här inlägget, är ju lite nyfikna på vad som är speciellt farligt med rotationsriktningsfel på dessa? (Eller menade du bara i största allmänhet?)

Jag misstänker att Fullmoon tänker på Y/D-starten. Där gäller det att ha kolla på fasföljden. Eller?

Y/D starten får ju givetvis inte rotera fel på Y eller D. Inte bra om motorn går åt ett hål på Y läge och sen ska tvärnita för att gå åt andra hållet på D läge etc.

Det jag syftar på är att är det en kvarn eller överlag med alla motorer så ska de rotera åt rätt håll. Går en motor baklänges så kan säkerhetsfunktioner sättas ur spel. Eller att motorn och dess utrustning blir livsfarlig att hantera.

Jag har själv en egenbyggd 3 fas vedklyv med "dödhandsgrepp" på hydraliken. man måste föra spaken/spakarna åt rätt håll för att kolven ska göra plus rörelse och således klyva vedbiten. Släpper man så åker kolven tillbaka långsamt. Skulle rotationsriktningen vara fel så kan det bli fel så att "dödhansgreppet" blir inventerat så att kolven gör plusrörelse när spaken inte är i plusläge vilket kan medföra att man mister fingrarna. Får man då panik och "släpper" spaken så fortsätter den ju bara att gå framåt vilket kan vara förödande.

Fullmoon: den klyven är CE-märkt va? :)

lars_stefan_axelsson skrev:
Vi som inte kan ett dyft om hammarkvarnar, inklusive att de fanns innan det här inlägget, är ju lite nyfikna på vad som är speciellt farligt med rotationsriktningsfel på dessa? (Eller menade du bara i största allmänhet?)
Den hammarkvarn jag varit med om i industrin skulle köras båda hållen och vända emellanåt för att nöta jämnt på "hammarna" som såg ut ungefär som ankare eller slagor i en slaghack bakom traktorn.

Bör vara en pil på maskinen som visar vilket håll den ska gå.
Som de andra säker håll koll på faserna så det inte växlas för då blir det i sämsta fall en jädra smäll med haveri till följd och potentiell personskada.

-=fullmoon=- skrev:
Y/D starten får ju givetvis inte rotera fel på Y eller D. Inte bra om motorn går åt ett hål på Y läge och sen ska tvärnita för att gå åt andra hållet på D läge etc.
Nej, det kan ju bli spännande. :) Bra påpekande.

-=fullmoon=- skrev:
Det jag syftar på är att är det en kvarn eller överlag med alla motorer så ska de rotera åt rätt håll. Går en motor baklänges så kan säkerhetsfunktioner sättas ur spel. Eller att motorn och dess utrustning blir livsfarlig att hantera.
Visst. Då är jag med. En av mina främsta uppgifter när jag jobbade som elektriker var att fasvända motorer som gick åt fel håll. SAAB hade nämligen en konsekvent och felaktig, fasföljd. Så varje gång en "utomstående" elektriker varit där så gick motorerna åt fel håll (kontroll *efter* idrifttagning lyste mest med sin frånvaro). I min egen erfarenhet så *kan* det visst bli farligt, men i praktiken så blev det mest ingen funktion/dålig sådan. Risk för maskinskador snarare än personskador. MEN, det är klart man skall kolla ordentligt och vara beredd att stänga av vid idrifttagning (för fel händer).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.