Planerar hur elen ska dras genom badrummet som jag nu bygger.
Jag ska inte installera någon el själv men måste ha en plan för hur jag ska göra i väggarna (VP-rör etc).
I utrymmet finns nu en oljefylld radiator som ligger på en slinga med fem likadana radiatorer på nedervåningen, med utanpåliggande kabel. Denna vill jag ta bort och istället dra kabeln i väggen (VP) till värmegolvkabel. Jag skulle också vilja ha ett dubbel-eluttag i badrummet, på samma slinga.
Finns det något som hindrar detta eller kan jag nu dra VP-rören i väggen?
Se bifogad skiss på hur jag kan tänka mig dra rören
Jag ska inte installera någon el själv men måste ha en plan för hur jag ska göra i väggarna (VP-rör etc).
I utrymmet finns nu en oljefylld radiator som ligger på en slinga med fem likadana radiatorer på nedervåningen, med utanpåliggande kabel. Denna vill jag ta bort och istället dra kabeln i väggen (VP) till värmegolvkabel. Jag skulle också vilja ha ett dubbel-eluttag i badrummet, på samma slinga.
Finns det något som hindrar detta eller kan jag nu dra VP-rören i väggen?
Se bifogad skiss på hur jag kan tänka mig dra rören
Redigerat:
Man bör inte lägga någonting annat än värme på en värmegrupp.
Det är stor risk att du inte har någon nolla i kabeln (även om kabeln innehåller en blå tråd är det inte säkert att det är nolla), värmegrupper innehåller relativt sällan någon nolltråd
Det är stor risk att du inte har någon nolla i kabeln (även om kabeln innehåller en blå tråd är det inte säkert att det är nolla), värmegrupper innehåller relativt sällan någon nolltråd
Moderator
· Stockholm
· 57 863 inlägg
Eftersom värmegruppen ev. inte har någon nolla, utan är ofta en ren trefasgrupp där 400V radiatorer kopplas in, så behöver du antingen en golvvärmeslinga som går på 400V (ovanligt tror jag), eller så måste man dra in en nolla fram till badrummet. Det är å andra sidan inget dramatiskt jättejobb att dra in en nolla.zingo skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Vad hindrar en ny gruppledning till golvvärme och uttag?
(Den bifogade filen går inte att läsa)
(Den bifogade filen går inte att läsa)
Lite tips bara...
Kom ihåg att vp-rör och ledningar som monteras dolt i bad o duschrum. Ska ligga på ett djup i väggen av minst 5cm i område 0, 1 & 2. (tänkte på att de kanske finns rör i väggarna som matar andra rum)
Gäller ej om de skyddas av jordfelsbrytare, SELV/PELV
Se 701.512.2.01 i svensk standard. ss 436 40 00
Om elapparater ska monteras i område 1 ska vp-röret komma uppifrån eller horisontelllt genom väggen till angränsande rum.
Ps. Jag brukar alltid förlägga vp-rören på 5cm djup i bad & duschrum att det inte är någon risk att skruva i dem.
Kom ihåg att vp-rör och ledningar som monteras dolt i bad o duschrum. Ska ligga på ett djup i väggen av minst 5cm i område 0, 1 & 2. (tänkte på att de kanske finns rör i väggarna som matar andra rum)
Gäller ej om de skyddas av jordfelsbrytare, SELV/PELV
Se 701.512.2.01 i svensk standard. ss 436 40 00
Om elapparater ska monteras i område 1 ska vp-röret komma uppifrån eller horisontelllt genom väggen till angränsande rum.
Ps. Jag brukar alltid förlägga vp-rören på 5cm djup i bad & duschrum att det inte är någon risk att skruva i dem.
Alla ledningar är nu utanpåliggande så inget går i väggarna.
Jordfelsbrytare ska jag sätta före matningen till värmekabeln.
Ok, då lägger jag rören 5 cm in. Hade ändå tänkt lägga dem ungefär så långt in.
Inga apparater kommer att finnas i zon 0, 1 eller 2.
Jordfelsbrytare ska jag sätta före matningen till värmekabeln.
Ok, då lägger jag rören 5 cm in. Hade ändå tänkt lägga dem ungefär så långt in.
Inga apparater kommer att finnas i zon 0, 1 eller 2.
Klicka här för att svara