16 608 läst ·
5 svar
17k läst
5 svar
koppla strömbrytare och elutag. vilka kablar?
Hej.
vi håller på att renovera och ny ström är dragen innan vi köpte huset, dock är kablarna inte inkopplade på ett ställe. Jag hade eletrikern här för ett par vekor sen och han sa att det var okej att vi skruvade dit eluttagen själva när kablarna redan var framdragna. dock antecknade jag inte precis hur vi skulle koppla och nu skulle jag helst vilja hinna göra det under helgen.
kablarna skall dels gå till en strömbrytare för en lampa och dels till ett eluttag som skall sitta längre ner på samma vägg. men hur skall jag koppla?
De kablar som är framdragna är: en brun, en blå, en orange, en grön/gul.
Jag har kopplat tidigare lite, men det är ju lättare när kablarna som kommer ut bara skall gå till en sak...
tack på förhand.
vi håller på att renovera och ny ström är dragen innan vi köpte huset, dock är kablarna inte inkopplade på ett ställe. Jag hade eletrikern här för ett par vekor sen och han sa att det var okej att vi skruvade dit eluttagen själva när kablarna redan var framdragna. dock antecknade jag inte precis hur vi skulle koppla och nu skulle jag helst vilja hinna göra det under helgen.
kablarna skall dels gå till en strömbrytare för en lampa och dels till ett eluttag som skall sitta längre ner på samma vägg. men hur skall jag koppla?
De kablar som är framdragna är: en brun, en blå, en orange, en grön/gul.
Jag har kopplat tidigare lite, men det är ju lättare när kablarna som kommer ut bara skall gå till en sak...
tack på förhand.
Slugge skrev:
okej. tack.
Men behövs inte brun i eluttaget då?
Eller ska jag dra den bruna till både strömställaren och uttaget?
Andra eluttag jag kopplat brukar ha brun, blå, och jord.
när du säger "ner" och "upp". men ar du rent fysiskt hur jag drar dom in i dosan så att säga?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Enligt denna bild kanske. Annars får du förklara mer hur det ser ut hos er.


Klicka här för att svara
