Hej.

vi håller på att renovera och ny ström är dragen innan vi köpte huset, dock är kablarna inte inkopplade på ett ställe. Jag hade eletrikern här för ett par vekor sen och han sa att det var okej att vi skruvade dit eluttagen själva när kablarna redan var framdragna. dock antecknade jag inte precis hur vi skulle koppla och nu skulle jag helst vilja hinna göra det under helgen.

kablarna skall dels gå till en strömbrytare för en lampa och dels till ett eluttag som skall sitta längre ner på samma vägg. men hur skall jag koppla?

De kablar som är framdragna är: en brun, en blå, en orange, en grön/gul.

Jag har kopplat tidigare lite, men det är ju lättare när kablarna som kommer ut bara skall gå till en sak...
tack på förhand.
 
Färgstandard: Brun in och ner (fas), orange upp (tändtråd) <-- dessa kopplas i strömställare om det är en vanlig sådan
Blå (neutralledare) och gul/grön (jord) ner
 
Slugge skrev:
Färgstandard: Brun in och ner (fas), orange upp (tändtråd) <-- dessa kopplas i strömställare om det är en vanlig sådan
Blå (neutralledare) och gul/grön (jord) ner

okej. tack.

Men behövs inte brun i eluttaget då?
Eller ska jag dra den bruna till både strömställaren och uttaget?
Andra eluttag jag kopplat brukar ha brun, blå, och jord.

när du säger "ner" och "upp". men ar du rent fysiskt hur jag drar dom in i dosan så att säga?
 
Enligt denna bild kanske. Annars får du förklara mer hur det ser ut hos er.

a4Dza.jpg
 
  • Gilla
ELindeman
  • Laddar…
klockrent! Precis vad jag behövde. Tack så mycket!
 
Bo.Siltberg skrev:
Enligt denna bild kanske. Annars får du förklara mer hur det ser ut hos er.

[bild]
Underbart med en lätt smidig beskrivning som visar hur man ska koppla. Tack
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.