Hej, har väldigt begränsade elkunskaper men jag har upptäckt en sak som inte känns riktigt rätt. I min lägenhet har jag automatsäkringar och när jag tänkte att jag skulle märka upp vart alla går nånstans så märke jag att av fem säkringar så används bara två stycken, detta verkar vara anledningen till ett annat bekymmer jag har:
jag har satt upp infravärmare på 1000w på balkongen och när jag kopplar in den så dör hela lägenheten, är det någon som vet vad jag ska göra?
jag har satt upp infravärmare på 1000w på balkongen och när jag kopplar in den så dör hela lägenheten, är det någon som vet vad jag ska göra?
Det enklaste vore nog att lämna tillbaka infran och köpa en dunjacka...
Annars får du väl dela upp lasterna på de andra säkringarna också. Men då du har väldigt begränsade el-kunskaper så hör med en elektriker och/eller dina grannar om de har samma upplägg och hur de löst det. Finns det någon hyresvärd kanske?
Alternativt får du stänga ner alla andra högeffekter på infrans fas när den är igång, där är ju ändå >1kW till som förbrukas någonstans om det är 10A säkringar.
Annars får du väl dela upp lasterna på de andra säkringarna också. Men då du har väldigt begränsade el-kunskaper så hör med en elektriker och/eller dina grannar om de har samma upplägg och hur de löst det. Finns det någon hyresvärd kanske?
Alternativt får du stänga ner alla andra högeffekter på infrans fas när den är igång, där är ju ändå >1kW till som förbrukas någonstans om det är 10A säkringar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Kan det vara så att de tre "överblivna" säkringarna matar spisen?
Jag tycker det ser ut som en typisk 60-talslägenhet. Hela lägenheten matas av en fas och är avsäkrad 25A i källaren. I undercentralen har du en 20A-säkring till spis och ugn samt två eller flera 10A-säkringar till resten. Att dela upp blir svårt att flera anledningar. Den första är att oavsett hur många säkringar du än sätter in så har du inte mer än 25A totalt i huvudsäkring, så lastar du på går den istället för dvärgbrytarna i lägenheten. Enda sättet at lösa det här är ett stambyte så att du får 3-fasmatning. Då kommer vi till det andra problemet som är den befintliga rördragningen och det faktum att man inte får ha mer än en grupp per rör. Så då blir det utanpåliggande ledningar eller att bila in nya rör i väggarna. Jag röstar också för dunjackan, det blir enklare och billigare.