Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Hittade denna bild på nätet.
Jag begriper inte rutan längst ned till höger ang den ström motorskyddet ska ställas in på.
Motorskyddet sitter visserligen lite speciellt då det mäter strömmen genom varje lindning,
vilket är lika med linjeströmmen endast vid Y-drift.
Vid D-drift blir då denna ström högre med en faktor √3, medan linjeströmmen ökar med en faktor 3.
Hur kan de påstå att strömmen blir lika mellan Y- och D-drift?
Så vitt jag kan se ska man ställa in motorskyddet på på märkströmmen vid D-drift dividerar med √3, eller?
Det går bara ihop om bilden avser två olika systemspänningar, t.ex 230/400 till vänster och 127/230 till höger. Jag resonerar lite... En motor med lindningsspänningen 400 V kan drivas Y-kopplad i ett 400/690 V-nät, och D-kopplad i ett 230/400 V-nät. Detta är också märkdatat: Y: 400/690 V, 10 A; D: 230/400 V, 17 A. Jag har bara hittat på strömmen 10 A, som då blir linjeströmmen 17 A vid D-drift. Men, strömmen genom lindningen är densamma, 10 A, för spänningen över varje lindning är densamma i båda fallen.
Vi har ett tredje fall när en sådan motor Y/D-startas i ett 230/400 V-nät, alltså med en Y-drift med √3 lägre ström genom varje lindning, och 3 gånger lägre linjeström som vid D-drift.
Har jag besvarat min egen fråga här?
Dvs när motorskyddet mäter strömmen genom lindningen ska man titta på märkskylten och ställa in den på strömmen som anges för Y-drift, som alltså avser Y-drift i ett 400/690 V-nät.
Jag tror det blir så, men jag blir ganska snurrig... Skulle behöva lära mig lite tumregler för att slippa tänka i dessa sammanhang :x
Jag begriper inte rutan längst ned till höger ang den ström motorskyddet ska ställas in på.
Motorskyddet sitter visserligen lite speciellt då det mäter strömmen genom varje lindning,
vilket är lika med linjeströmmen endast vid Y-drift.
Vid D-drift blir då denna ström högre med en faktor √3, medan linjeströmmen ökar med en faktor 3.
Hur kan de påstå att strömmen blir lika mellan Y- och D-drift?
Så vitt jag kan se ska man ställa in motorskyddet på på märkströmmen vid D-drift dividerar med √3, eller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går bara ihop om bilden avser två olika systemspänningar, t.ex 230/400 till vänster och 127/230 till höger. Jag resonerar lite... En motor med lindningsspänningen 400 V kan drivas Y-kopplad i ett 400/690 V-nät, och D-kopplad i ett 230/400 V-nät. Detta är också märkdatat: Y: 400/690 V, 10 A; D: 230/400 V, 17 A. Jag har bara hittat på strömmen 10 A, som då blir linjeströmmen 17 A vid D-drift. Men, strömmen genom lindningen är densamma, 10 A, för spänningen över varje lindning är densamma i båda fallen.
Vi har ett tredje fall när en sådan motor Y/D-startas i ett 230/400 V-nät, alltså med en Y-drift med √3 lägre ström genom varje lindning, och 3 gånger lägre linjeström som vid D-drift.
Har jag besvarat min egen fråga här?
Dvs när motorskyddet mäter strömmen genom lindningen ska man titta på märkskylten och ställa in den på strömmen som anges för Y-drift, som alltså avser Y-drift i ett 400/690 V-nät.
Jag tror det blir så, men jag blir ganska snurrig... Skulle behöva lära mig lite tumregler för att slippa tänka i dessa sammanhang :x
Har du fått värmeslag Bo? 
Nog har du svarat på mängder av dessa frågor här genom tiderna. Det rör sig ju som sagt om en Y/D-start och den ser helt ok ut tex vad gäller bimetallens placering för att skydda i båda lägena och instruktionen i rutan nedtill.
Du kan kanske se det så här:
Motorn som ska kunna Y/D-startas måste vara utlagd för nätets huvudspänning i D, alltså hos oss normalt 400/690V i D/Y.
Lindningen är dimensionerad för en given ström (och spänning) som är lika med fasströmmen oberoende koppling och den är lika skyltens vid Y eller då givetvis också värdet vid D/√3.
Med skyddet som man brukar kalla "i fas" är man säkrad mot överström även vid (den felaktiga) starten i Y.
I delar av Norge får du då att en motor ska vara märkt 230/400V om den ska Y/D-startas i deras nät med 230V huvudspänning och skyddet ställt enligt Y eller den gamla regeln 0.6 x D (då är redan lite över märkström med i leken direkt utan rötter osv).
Nog har du svarat på mängder av dessa frågor här genom tiderna. Det rör sig ju som sagt om en Y/D-start och den ser helt ok ut tex vad gäller bimetallens placering för att skydda i båda lägena och instruktionen i rutan nedtill.
Du kan kanske se det så här:
Motorn som ska kunna Y/D-startas måste vara utlagd för nätets huvudspänning i D, alltså hos oss normalt 400/690V i D/Y.
Lindningen är dimensionerad för en given ström (och spänning) som är lika med fasströmmen oberoende koppling och den är lika skyltens vid Y eller då givetvis också värdet vid D/√3.
Med skyddet som man brukar kalla "i fas" är man säkrad mot överström även vid (den felaktiga) starten i Y.
I delar av Norge får du då att en motor ska vara märkt 230/400V om den ska Y/D-startas i deras nät med 230V huvudspänning och skyddet ställt enligt Y eller den gamla regeln 0.6 x D (då är redan lite över märkström med i leken direkt utan rötter osv).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Måste va värmen. Tror jag kommit på gåtans lösning. Bilden säger "märkströmmen för Y-koppling". Märkströmmen hittar man på märkskylten
Där ska man titta på vad som står för Y-koppling, utan att blanda ihop denna Y-koppling med Y-kopplingen vid en Y/D-start för då är spänningen lägre.
Alltså
Normal Y-drift: 690 V, 10 A enligt märkskylt
Normal D-drift: 400 V, 17 A enligt märkskylt
Vid Y/D-start: 230 V, 10/√3 A
Motorskyddets placering ger att det kommer att mäta 10 A både vid normal Y- och D-drift.
Alltså
Normal Y-drift: 690 V, 10 A enligt märkskylt
Normal D-drift: 400 V, 17 A enligt märkskylt
Vid Y/D-start: 230 V, 10/√3 A
Motorskyddets placering ger att det kommer att mäta 10 A både vid normal Y- och D-drift.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Vad ska vi tro om denna märkskylt då på en motor?
Står det 18.8 A eller 8.8 A för D-drift?
Det är en större kompressor som enligt grannen gått i ett snickeri, med automatisk Y/D-start.
Jag får inte ihop det, trots att jag är välkyld med öl just nu.
Jag tror jag nöjer mig med Y-drift till att börja med och mäter strömmen...
Står det 18.8 A eller 8.8 A för D-drift?
Det är en större kompressor som enligt grannen gått i ett snickeri, med automatisk Y/D-start.
Jag får inte ihop det, trots att jag är välkyld med öl just nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror jag nöjer mig med Y-drift till att börja med och mäter strömmen...
18.8A låter ju mycket för 5.5kw... Förmodligen bäst att mäta.
5500/380/1,732=8,36, 8,36/8,8=0,94 vilket kan vara ett rimligt värde på effektfaktorn?
Sen minns jag inte, är det axeleffekten eller upptagen effekt som står på märkskylten?
Sen har vi ju det faktum att motorn en gång är lindad för 380 V, nu får den 400.
8,8 A tror jag det står.
Sen minns jag inte, är det axeleffekten eller upptagen effekt som står på märkskylten?
Sen har vi ju det faktum att motorn en gång är lindad för 380 V, nu får den 400.
8,8 A tror jag det står.
Hmm... Får inte ihop hur du räknar med den formeln? Det borde väl vara: 5500/ 400 x sqrt3 x cosfi = A?
Jag skulle tippa på att det står 18.8A och 230V D.
Jag skulle tippa på att det står 18.8A och 230V D.
Det stämmer nog bra med de 18.8A vid D som går att ana sig till på skylten och samtidigt då vad man i bästa fall kan ana 10.8A vid Y. Motorn är säkert gjord för spänning 220/380V och alltså ingen Y/D-start i Sverige isf. Och vad som anges på skylten är avgiven axeleffekt.
Tycker 18,8 låter mycket?
18,8*380*1,732*0,9=11,1 kW?
(Dessutom vill jag minnas att kompressorn som står på släktgården är på 5,5 kW, och den direktstartas på 16 A??)
Eller är jag tokig?
18,8*380*1,732*0,9=11,1 kW?
(Dessutom vill jag minnas att kompressorn som står på släktgården är på 5,5 kW, och den direktstartas på 16 A??)
Eller är jag tokig?
Du får ta 18,8*220*1,732*0,85*0.9=5.5kW då har jag lite godtyckligt men realistiskt satt effektfaktorn 0.85 och verkningsgrad 0.9. Och att direktstarta den på 16A är inget konstigt om du kommer ihåg det så, särskilt inte om det finns startavlastning.Fotografen skrev:
Hade motorn Bo fixar med varit märkt 380/660V hade det varit annorlunda, och det är lätt att tänka så då de flesta 5,5kW är av den kalibern.
Ah, då så.
(Startavlastningen består av en backventil och ett litet hål, det är säkert 20 år sedan jag kopplade in motorn så minnet är lite suddigt.)
(Startavlastningen består av en backventil och ett litet hål, det är säkert 20 år sedan jag kopplade in motorn så minnet är lite suddigt.)
Direktstarta en 5.5kw motor på 16A säkringar, då ska man väl ha rätt mycket flyt? Eller långa kablar 
jag måste f-n åka dit å titta...har för mig det är 5,5 kW...