Hej alla.
Jag har en fråga gällande åtdragningsmoment på elmaterial. Det är väldigt svårt att hitta hur hårt i Nm. elmaterial ska dras åt i. Det finns i ibland men inte speciellt ofta ett angivet max Nm. Men då är det antar jag med max kabelarea. Då vet man fortfarande inte hur hårt materialet ska dras åt med mindre area. Samt att det lär skilja lite mellan en och två ledare i samma plint.

Visst kan man dra åt med känsla som man alltid gjort, men nu när jag har en momentmejsel så känns det bra att ta reda på hur hårt man ska dra åt och göra rätt. Det jag hoppas på är om någon kan svara på hur hårt kablar mellan 1.5-10mm2 ska dras åt i t.ex. hissklämma, plint eller skruv direkt mot ledaren, vid en och två ledare. Eller om någon har någon annan information gällande åtdragningsmoment.

Mvh.

Okej. så det rekommenderas alltså 0.5 Nm till 6mm2. Det tycker jag låter väldigt lite. När jag testat men momentskruvmejseln i centraler så är det nästan ingen klämma som är skruvad lösare än 2.0-2.5Nm och flera ännu hårdare, uppemot 3.5Nm för 1-2 6mm2. det är ju 7gånger hårdare än rekommenderat. Är det rimligt att lägga sig runt det rekommenderade värdet eller ska man säkra och göra nåt mittemellan?

Mvh

Kan erkänna att jag använder mej av momentnycklar/momentmejslar, men inte till allt

De jag använder moment/verktyg till är följande.
Åtdragning av aluminiumledare
Anslutningar på batterier där det är gängat i polen.
Anslurningsflaggor på trafos, och genomföringar
Koppar & Alu skensystem typ högströmsförband.
+ där jag anser att det är viktigt med rätt moment för att inte skada materielet.

i 99% av fallan så drar man på tok förhårt utan moment/verktyg. med sträckning av skruvar bultar mm som följd, samt risk för kallflytning.

Och slutligen när jag kopplar ett vägguttag eller central i en bostad så använder jag inte momentverktyg:cool:

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det stämmer att det inte är det viktigaste att använda rätt moment i uttag eller i en central. Men jag är ändå intresserad av vilken nivå man ska köra på i tex en central. Ska man följa rekommenderat som Bo skrev på 0.5 Nm eller runt 2-3Nm som "alla andra" eller någon stans i mitten?

Mvh

Du som har en momentmejsel, prova! Utdragningskraften som ledaren ska klara står ju också i tabellen. Jag tror att lagom moment ligger någonstans där emellan ;)

Ja jag ska prova med en momentmejsel. har två stycken en 0,3-3Nm samt en 3-5Nm:thumbup:
Använder de inte när jag kopplar "installations el"

En gång i tiden kopplade jag apparatskåp till ABB, där hade vi speciella skruvdragare med rätt moment förinställt för alla skruvanslutningar.
Klicka på bilden för att göra den större....

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Phoenix plintar har samma moment oavsett ledarantal/ansluten area (innom tillåten ansluten area).
det är dock noga att alla ledare är av samma typ.
1,5-1,8Nm oavsett ansluten area. de garanterar att ledaren sitter fast vid 1,5Nm och att ledaren eller anslutningsklämman inte skadas vid 1,8Nm

sökte manual på ELKO.s sortiment i den manualan hittade jag inget angivet moment.
http://www.elko.se/getfile.php/produkter/doc/3/3/3679/Bruksanv3679.pdf

En anslutning som många har sönder är skruvplintar som sitter på kretskort, de dras ofta för hårt så lödningarna tar skada, eller så försöker någon ansluta EK ledare som "bryter" sönder lödningen.
den typen sitter på trafos / drivdon till LED mm
OPTO-KIT4_D.jpg

Redigerat:
Gjorde ett test idag,
Phoenix UK10 monterad på dinskena,
Dinskenan fastsatt vågrätt i skruvstycke. så plinten blev lodrät som i ett apparatskåp
Till plinten anslöt jag en 6mm2 RK åtdragningsmoment 1,6Nm
det gick att dra så hårt att dinskenan började krokna. Nu satt iof. inte skenan skruvad på en plåt som den brukar göra i app. skåp.
Hade inget lämpligt att mäta dragkraften med, letade efter min bagagevåg men hittade inte den.
ska fortsätta testet när jag har hittat en lämplig våg eller liknande.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Det är ju premiumplintar och inte så lågt moment heller, skulle tro att det havererar nån stans snarare än lossnar. Blir intressant att se hur det går om du provar.

Okej, då är det alltså utdragningskraften som egentligen är den viktiga. Då är det bara att börja testa:)
Konstigt att inte flera anslutningar anger min och max Nm. Men det är väll för dyrt att prova utrustningen så noggrant.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det där med att dra åt en skruv verkar ha en del hemligheter - jag har nog inte fattat allt där ännu. Åtdragningsmoment nämns i ett antal standarder. De gör t.ex skillnad på typ av skruvskalle, om den sticker upp eller inte. Där vill man antagligen ta hänsyn till att en försänkt skruvskalle inte kan dras åt speciellt hårt, i motsats till en skruvskalle som sticker upp och som därmed tillåter att en större skruvmejsel används. Standarden anger ca halva åtdragningsmomentet för försänkta skruvskallar, men detta gäller alltså vid typtestningen av produkten, dvs dessa skruvskallar ska tillåta ett lägre moment. Vilket moment som är lämpligt är en annan sak, något som tillverkaren ska uppge. Standarden anger med andra ord det lägsta åtdragningsmoment som tillåts. Här är det utdragningskraften som testas.

Då hade man trott att det även fanns ett övre gränsvärde, men det finns det inte! Tester som syftar till mekanisk hållfasthet använder samma åtdragningsmoment. Där handlar det om att terminalen inte får "skada" ledaren och göra den "oanvändbart", inga "indenteringar" i ledaren, skruvskallen ska inte deformeras, ingenting får hindra att terminalen och ledaren används igen.

Det är faktiskt så att för vissa av dessa tester används 2/3 av angivet moment, t.ex testet av utdragningskraft, fast inte i alla standarder.

Så jag har inte lärt mig något nytt. Kanske behövs en riktigt djupdykning av vägning av varje ord i standarden, men det får bli en annan gång... Dra åt och se till att det sitter! En betydligt svårare problem i sammanhanget är troligen att använda rätt typ av ledare och rätt antal.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.