Byggahus.se
Hallå alla!
Planen är att belysa nybyggda trappan.
Egentligen ville jag sätta små infällda led-lampor på undersidan översta trappsteget, så dom är gömda och lyser ner på första steget.
Dock är ju dessa svindyra så alternativet är att köpa ledlist från claesohlson http://m.clasohlson.com/se/Flexibel-LED-ljuslist-12-V/Pr365062000
Och kapa den i tre bitar, för att fästa under utstickande trappsteg. Vill ej använda hela slingan i helhet då det riskerar att bli julgran av det hela.

Så till frågan : hur kopplar man dessa tre bitar till transformatorn?

uploadfromtaptalk1413318863392.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Löda och använda lämplig tunn kabel mellan sektionerna? Det brukar finnas lödöar på ledslingorna som går att använda till det. Ibland ser man även att slingorna redan är ihoplödda från fabrik.
 
Tack. Så långt är jag med. Frågetecknen är: hur koppla till själva transfo? Paralell/seriekoppling? Hur fördelas effekten? Säg att bitarna är tre stycken och ca 15cm långa.
 
Det är ingenting magiskt här. Vad säger bruxet, 12 V DC och en viss effekt per meter? Alla slingor parallellkopplas och effekten summeras för att få fram hur mycket drivdonet ska klara av. Det medföljer kanske?
 
Japp den medföljer. jag vill alltså dela upp slingan i 5 lika delar kan man säga. Där varje del hänger under varje sida på trappan. Som jag förstått det så är det bara att kapa dom och förlänga med vanlig kabel mellan skarvarna.
Man får väl försöka täta skarvar med silikon kanske?

Första tanken var annars att dra separata plus/minus kablar från transformatorns utmatning, till varje kapad list (dvs 5st). Men då är väl första alternativet att föredra?

Edit: efter att ha tänkt efter lite så är det ju givetvis 5st bitar jag behöver ich inte förut nämnda 3st
 
Redigerat:
Jag tittade på länken till Clas, och den är 3 meter och ska klara denna längd utan problem, dvs det ska gå att sy vidare från ena änden till den andra efter att du klippt itu den. Men man vet ju inte, det kan lysa svagare längst bort. Trots det höga priset är det svårt att veta ifall man får kvalite.

Trafo medföljer, men för inomhusbruk.

Av de omdömen som ger verkar det bli svårt att fästa listen...du verkar behöva häfta fast den på något sätt.
 
Ja precis. Dyrast behöver absolut inte alltid vara bäst. Denna list, med ip67, var dock en av dom billigare i sverige. Vad jag kunde hitta efter en snabbare sökning. Tanken var väl annars att beställa tokbilligt från kina. Men vill ej vänta 30 dagar.
 
Resultatet

20141021_180200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CIW och 6 till
  • Laddar…
Snyggt. Lite starkt sken bara kanske?

Bara dra in en kabel genom väggen och sätt transformatorn där om den inte är gjord för utomhusbruk somsagt.
 
Håll oss underrättade om livslängd och ljusmängd. Vore intressant att vet vad det går för om ett år ungefär.
 
Ljusskenet är ok tycker jag. Bilden är inte riktigt rättvis. Dock så syns själva listen och dom enskilda led'arna när man kommer gåendes mot trappan, vilket jag tycker är lite fult. Så jag ska prova att bygga en ca 5mm hög sarg som döljer listen något.

Jag skaffade en högt ip-klassad kopplingsdosa som 220v går in i och ansluter sig till transformatorn. 12v kommer ut till ledlisten. Denna sitter under trappan.

Skulle livslängden vara kort så beror det till 99% på mina egna insatser i kopplandet eftersom jag kapat listen i 5 delar och därmed brutit silikonet, vilket jag tyckte var svårt att få till en bra skarv. Silikonade lödningarna och använde dubbel krympslang. Men tyckte mig se att fukt letat sig in i en sektion ändå.

Fortsättning följer....
 
Krympslang med lim vore ju bra vid varje skarv.
 
I efterhand tänker jag att lim vore att föredra framför silikonet som ej fäste så bra i listen. Som även den är av silikon.
 
Uppdatering:
Nu har det gått en dryg vecka med mycket nederbörd samt ett tillfälle med frost. Allt fungerar.
Har även fixat till gruset runt trappan. Bjuder på lite projektbilder

140929_trappa11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


140929_trappa12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


140929_trappa1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


140929_trappa13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


trappa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.