Hej alla!
Jag har försökt att leta i forumet men har inte hittat något som riktigt svara på min fundering.
Jag har alltså köpt en spis med avklippt stickkontakt och har införskaffat en ny för att montera på.
Ville bara dubbelkolla med någon att jag tänkt rätt (vilket jag hoppas
)
Såhär ser spisen och min tänkta koppling av kontakten ut
Och såhär ser kopplingsschemat ut.
Är det korrekt?
Det har suttit en spis med 400V och 3-fas i vägguttaget innan och jag har skruvat upp uttaget och sett att det är fullkopplat.
Jag har försökt att leta i forumet men har inte hittat något som riktigt svara på min fundering.
Jag har alltså köpt en spis med avklippt stickkontakt och har införskaffat en ny för att montera på.
Ville bara dubbelkolla med någon att jag tänkt rätt (vilket jag hoppas
Såhär ser spisen och min tänkta koppling av kontakten ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och såhär ser kopplingsschemat ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det korrekt?
Det har suttit en spis med 400V och 3-fas i vägguttaget innan och jag har skruvat upp uttaget och sett att det är fullkopplat.
Det ser rätt ut.
Det enda jag har att påpeka är att du bör vida alla stiften som du skruvat fast trådar i 180° så att trådarna kommen in nedifrån.
För mer info sök i forumet efter "spisbibeln" skriven av Bo Siltberg
Det enda jag har att påpeka är att du bör vida alla stiften som du skruvat fast trådar i 180° så att trådarna kommen in nedifrån.
För mer info sök i forumet efter "spisbibeln" skriven av Bo Siltberg
I det här specialfallet med den 4 ledar anslutningskabeln används blå kabel som fas L3 istället för som nolla. Enligt standard skall blå användas som nolla.
Det gör att anslutningskabelns brun , svart , blå och gul/grön kommer att anslutas till installationens ledare som efter 1970 brukar vara brun, svart, grå(vit) och gul/grön. Den blå ledningen i installation skall i det här fallet inte ha kontakt med blå i anslutningskabeln utan med t.ex vit.
Obs ... Kabelfärger är inget man kan lita på 100 proncentigt. Det måste alltid kontrollmätas.
Det gör att anslutningskabelns brun , svart , blå och gul/grön kommer att anslutas till installationens ledare som efter 1970 brukar vara brun, svart, grå(vit) och gul/grön. Den blå ledningen i installation skall i det här fallet inte ha kontakt med blå i anslutningskabeln utan med t.ex vit.
Obs ... Kabelfärger är inget man kan lita på 100 proncentigt. Det måste alltid kontrollmätas.
Klicka här för att svara